Et godt år for IKEA

IKEA AS fikk en omsetning på 4,7 milliarder kroner i regnskapsåret 2007, tilsvarende en vekst på 11 prosent. Kjøkken- og soveromsprodukter var de store vekstvinnerne.

- Den gode utviklingen for IKEA fortsatte i 2007. Det skyldes i hovedsak to forhold. For det første gjorde våre medarbeidere en fantastisk innsats. For det andre fortsatte vi å fokusere tungt på kjøkken- og soveromsprodukter, noe som har stemt overens med nordmenns behov. Disse områdene utgjør hovedomsetningen vår og ble også gjenspeilet i våre kampanjer, sier Linda Refvik, assisterende landssjef/ markedssjef i IKEA Norge.

Samtlige fem norske IKEA-varehus viste en god omsetningsvekst i 2007. Nettoresultatet endte på 449 millioner kroner (+14 %) av en omsetning på 4,7 milliarder kroner (+11 %).

IKEA ekspanderer

I løpet av 2007 ble kundeområdene ved IKEA Slependen utvidet betydelig. Nå er det også gitt klarsignal for etableringen av varehus i Kristiansand og oppføring av et nytt varehus i Bergen. Samtidig planlegger IKEA å bygge et nytt varehus på Furuset utenfor Oslo.

- IKEA har små varehus med høy omsetning. Nå går vi imidlertid inn i en periode med store investeringer, noe som på kort sikt vil slå ut i regnskapene fremover, sier Linda Refvik.

Tøffere marked

Mens 2007 viste et marked på topp, er det nå større usikkerhet. Dette påvirker også møbelbransjen.

- Vi tror at veksten vil avta i bransjen, etter flere svært gode år. Samtidig ser vi at det norske oppussingsmarkedet er stabilt på grunn av tilflytningen til de store byene. Denne urbaniseringen påvirker områdene vi er inne i positivt, sier Linda Refvik.