Frp: Dårlige veier fører til dødsulykker

Frps Per Sandberg mener at elendige veier er en av de viktigste grunnene til at antallet dødsulykker øker dramatisk.

Han finner det derfor svært positivt at samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) vil ta et skippertak for vei og jernbane med bruk av oljepenger.

- Det nytter ikke å overse advarslene fra Vegdirektoratet om at bevilgningene spises opp av prisstigning og at det går ut over vedlikehold, nye veiprosjekter og sikkerhetstiltak. Dette har bygd seg opp over mange år og kan umulig komme overraskende på noen, sier Sandberg til NTB.

Sandberg leder samferdselskomiteen på Stortinget og finner det svært oppmuntrende at Navarsete nå åpner for å bruke mer oljepenger til veibygging, prosjekter som kan utføres av store, utenlandske entreprenører.

- Sp har alltid følt ansvar for veier og jernbane, så dette er toner jeg kjenner igjen fra valgkampen i 2005, før Sp ble låst på dette området av de andre regjeringspartnerne, sier Frps nestleder Sandberg.

Mur
Han frykter imidlertid at Navarsete vil stange hodet mot en mur som består av embetsverket i Finansdepartementet, Transportøkonomisk institutt og Norges Bank.

Sandberg mener at riksveinettet forfaller i et dramatisk tempo og at gapet mellom det som bevilges til vedlikehold, og det som trengs, blir større og større.
- Det kreves 1,2 milliarder ekstra årlig for å komme tilbake til 2006-nivået. Og da er det ikke engang kompensert for den sterke trafikkveksten som har vært de siste årene. Det er en klar og logisk sammenheng mellom elendig veistandard og stadig flere ulykker, sier Sandberg.

Han legge skylden på flere enn den sittende samferdselsministeren. Mange regjeringer har lukket øynene for det voksende etterslepet i vedlikeholdet av riksveiene.

- I tur og orden har de håpet og trodd at trafikkveksten skulle stanse opp. Det virker nærmest som om noen har hatt en skjult agenda om å holde veksten i sjakk ved å la veinettet forfalle, sier Sandberg.

Støtte
Sandberg sier at når han og komiteen reiser rundt i Norge, opplever de at alle på lokalplanet stiller seg bak ønsket om mer til veinettet. På regionalt plan er reaksjonen akkurat den samme.

- Selv på Stortinget er det mange fra Arbeiderpartiet som vil ta et nasjonalt løft for å få veinettet i bedre stand. Og det er ingen gode argumenter for å la det være. Det skaper ikke press i økonomien, det er kapasitet nok og det er ikke i strid med noen forpliktelser å sette dette arbeidet bort til utenlandske entreprenører, sier Sandberg.

Han viser til at E18 ved Kristiansand bygges ut av to hovedentreprenører med 27 underentreprenører, der arbeiderne kommer fra 20 land. Og arbeidet blir ferdig seks måneder før tiden.

Kommuner både langs E18 og E6 reagerer på at ulykkene har økt med 40 prosent hittil i år. Ni ordførere i Gudbrandsdalen samlet seg tirsdag langs veikanten ved Otta med plakater og to meter høye varseltrekanter for å støtte kravet om ny E6. Om sommeren øker trafikken i dette området med 30-40 prosent.