50 millioner i differanse

I forbindelse med prosjektet rv. 108 ny Kråkerøyforbindelse, var det fredag 4. juli, tilbudsåpning på entreprisen veg og tunnel Kråkerøy.

Differansen mellom høyeste og laveste tilbud utgjorde hele 50 millioner kroner.

Fire av de åtte som hentet ut papirene, leverte tilbud på entreprisen. De som leverte var Mesta, Sarpsborg park og anlegg, AF og Veidekke. Differansen mellom Veidekke som var dyrest, og Sarpsborg park og anlegg som leverte det billigste var på hele 50 153 038 millioner kroner. Veidekkes tilbud lød på 178 338 592 millioner kroner, mens Sarpsborg park og anlegg vil ha 128 185 554 millioner kroner for jobben.

Stedfortredende byggeleder, Ola Nerby har vanskeligheter med å holde inne at han er fornøyd.

- Vi skal nå kontrollregne alle tilbudene for å luke ut eventuelle feil. Det kan være bekymringsverdig at tre av de fire tilbudene ligger på rundt 170 millioner kroner og at det er hele 50 millioner i differanse mellom det dyreste og det billigste tilbudet, sier Nerby.

Byggeleder vei og tunnel Kråkerøy, Per Lyder Nyland, forteller at dette er en gledens dag. Sarpsborg park og anleggs pris ligger ca 8 % under anslag.

- Dersom det ikke dukker opp noe uforutsett i kontrollregningen, forventer vi byggestart i september, sier Nyland.

Entreprisen veg og tunnel Kråkerøy omfatter bygging av 550 meter hovedveg, 2300 meter lokale veger og 440 meter fjelltunnel gjennom Bjølstadfjellet.
I tillegg skal det bygges ny rundkjøring og undergang med trapper i nordenden av Fredrikstad mekaniske verksted (FMV-området).

 

Tilbydere

Pris
1. Mesta170 573 534
2. Sarpsborg park og anlegg128 185 554
3. AF170 635 103
4. Veidekke178 338 592