Coop oppgir ikke hva de har betalt for Smart Club

Coop vil ikke oppgi hva de har betalt for å overta Smart Club-kjeden.

- Det er naturlig å ikke oppgi kjøpesummen, sier administrerende direktør i Coop NKL, Nils Arild Steigedal, på spørsmål fra NTB.

Bortsett fra Smart Club i Trondheim, der Coop står svært sterkt, overtar Coop seks Smart Club-utsalg i Oslo-området og Østfold med en årlig omsetning på 1,3 milliarder kroner og 110.000 aktive medlemmer.

Smart Club i Trondheim er ikke med i denne handelen fordi Coop ikke ønsker å konkurrere med seg selv i trønderhovedstaden, opplyser Steigedal til NTB.
Svake i Oslo

Coop er svake i Oslo-området, og oppkjøpet av Smart Club-butikkene vil tilføre Coop en markedsandel med 5,6 prosent. Med en markedsandel her tidligere på 7,9 prosent øker Coops markedsandel i Oslo-området til 13,5 prosent.

I Akershus har Coop før kjøpet en markedsandel på 19,3 prosent, som økes til 23,5 prosent etter kjøpet. På landsbasis var Coops markedsandel før kjøpet på 23,8 prosent, og den økes til 24,9 prosent etter kjøpet, opplyser Steigedal.

Coop tok den endelige beslutningen om å kjøpe Smart Club på et ekstraordinært representantskapsmøte torsdag.

Atle Brynestads supermarkedkjede Smart Club har i lengre tid slitt med økonomien. Det har medført flere nedleggelser, oppsigelser og trusler fra leverandørene om leveringsstopp på grunn av manglende betalinger.