- Vi har hatt en del problemer, både med dårlig fjell og mye vann, men gjengen fra Mesta har virkelig stått på og jobbet iherdig. Så vi er godt fornøyd med å ha nådd denne milepælen i dag, sier Soltvedt.
Drivingen av den 3,3 km lange tunnelen har tatt 18 mnd. Det har gått med om lag 450 tonn sprengstoff og 300.000 kubikk løsmasser er kjørt ut. I tillegg er tunnelen sikret med i alt 20 km stålbolter, melder vegvesen.no.
- Det er litt vemodig å skyte det siste hullet, sier bas fra Mesta, Anders Helge Bratteland.
Etter ferien starter arbeidet med blant annet vann- og frostsikring, samt drenering.
Denne utbyggingen av rv. 465 mellom Kjørrefjord og Ulland består av 10 km utbedring av dagens veg og 7 km omlegging. Ravneheitunnelen er en del av den nye strekningen.
Det er flere grunner til at vegen legges i tunnel gjennom Ravneheia. For det første unngår vi på den måten større inngrep i et naturvernområde. For det andre går vi utenom Farsund kommunes drikkevannskilde. I tillegg slipper vi altfor store stigninger på vegen.
Utbyggingen vil gi en innkortning av vegstrekningen mellom Kjørrefjord-Ulland på ca 4 km. Første strekning mellom Kjørrefjord og Sande åpnes for trafikk våren 2009.
- Nøkkelord
- Anlegg