Ny port og bru til Jotunheimen nasjonalpark

Turistvegprosjektet i Statens vegvesen planlegger en ny «port» til Jotunheimen nasjonalpark, ved Gjendeosen i Vågå kommune.

Jotunheimen nasjonalpark

* Jotunheimen nasjonalpark i Oppland og Sogn og Fjordane fylker ble opprettet i 1980, og har et areal på 1.156 kvadratkilometer.

* Norges høyeste fjelltopper - Galdhøpiggen og Glittertind - ligger i Jotunheimen nasjonalpark. Det samme gjelder kjente fjell som Nautgardstindane, Fanaråken og Skagastølstindane.

* Besseggen mellom Gjende og Bessvatn, og et stort nett av merkede turistruter, gjør Jotunheimen nasjonalpark til et av Norges fremste mål for fotturister.

* Jotunheimen har en rik flora, og innehar høyderekorden for de fleste norske fjellplanter. I vestlige deler av nasjonalparken er det villrein, og i øst tamrein som tilhører tamreinlag.

(Kilde: Direktoratet for naturforvaltning)

Planen, som foreløpig omtales som et «skisseprosjekt», gjelder et nytt servicebygg - kanskje med en scene på taket - cirka 400 meter utenfor nasjonalparkgrensen.

Samtidig har vertskapet på Gjendesheim turisthytte tatt initiativ til å få bygd en gangbru over elva Sjoa like nedenfor Gjendeosen. En reguleringssak som kan gi grunnlag for å gå videre med denne ideen, er til behandling i Vågå kommune, får NTB opplyst.

Veien til Besseggen
Meningen med planene for både servicebygg og bru er å legge forholdene bedre til rette for turisttrafikken i tilknytning til Jotunheimen nasjonalpark. Men begge prosjektene er i en meget tidlig fase, og det er foreløpig uvisst om de kan finansieres og realiseres.

Gjendeosen ved østenden av Gjende er utgangspunkt for de årlige folkevandringene over Besseggen.

Men Jotunheimen nasjonalpark har også andre attraksjoner - de høyeste fjellene i Nord-Europa, isbreer, en artsrik høyfjellsflora, båtrute på Gjende og et nett av merkede turistruter.

Uviss finansiering
Statens vegvesens «skisseprosjekt» har fått lokalpressen til å skrive at Gjende kan få sitt «operabygg».

Prosessleder Arne O. Moen i Turistvegprosjektet vil ikke bruke slike sammenligninger. Han sier til NTB at planen går ut på å rydde opp i trafikk- og parkeringsforholdene ved Gjendeosen, reparere en del terrengskader, og sette opp et bygg som blant annet kan inneholde en ny kiosk, et rom for informasjon, offentlige toaletter, dusj og omkledningsrom. Hvor stort bygget skal bli, er ennå ikke klart.

Planen innebærer at det kan bli slutt på parkering ved Gjende, at turistene i stedet må parkere ved Reinsvangen, og gå eller ta buss et par kilometer fram til Gjendeosen. Hesteskyss er også nevnt som et mulig alternativ.

Moen sier at et forprosjekt med kostnadsoverslag skal være ferdig i oktober i år. Han påpeker samtidig at prosjektet vil være avhengig av statlig og annen offentlig finansiering. Den er ennå ikke sikret.

Turistbru over Sjoa
Bjørg Aaseng Vole, som er turistvert på Gjendesheim, synes Turistvegprosjektets plan er «kjempespennende». Hun ser fram til å få «mer orden i området».

- Jeg håper planen blir realisert, sier hun til NTB.

Bjørg Aaseng Vole vil gjerne at det også skal bygges en gangbru over Sjoa, like ved Gjendesheim. I dag må fotturister som kommer fra nasjonalparken vest for Sjoa, enten fraktes med robåt over elva, eller gå en halv mil om brua ved Maurvangen for å komme til Gjendesheim.

Innfallsport
Miljøkonsulent Trond Stensby i Vågå kommune sier til NTB at kommunen har stilt seg positiv til begge de to prosjektene ved Gjende. Han peker på at Gjendeosen er et reiselivsområde og innfallsport til nasjonalparken, med besøk av mellom 50.000 og 70.000 mennesker i løpet av tre-fire sommermåneder.

- Det er et område med behov for tilrettelegging, sier Stensby.

Styremedlem John Steine i Naturvernforbundet i Oppland sier til NTB at han foreløpig er skeptisk til et nytt bygg i randsonen til nasjonalparken. Men han er positiv til opprydding i området, «forutsatt at det blir gjort på en miljøvennlig måte».