Gjennomslag i Ravneheitunnelen

Klokken 17 torsdag ble den siste salven fyrt av inne i fjellet i Ravneheia i Farsund.

Dermed er Vest-Agders lengste veitunnel ferdig drevet. Fremdeles vil det pågå opprensknings- og sikringsarbeid i tunnelen en tid fremover.

Ravneheitunnelen blir 3,3 kilometer lang, og gjør rv. 465 mellom Kjørrefjord og Ulland fire kilometer kortere. Strekningen er en del av Listerpakken i Vest-Agder, og tunnelen bygges for å unngå større inngrep i naturvernområder og drikkevannskilder og for å unngå store stigninger.

Mesta-prosjektet skulle etter planen overleveres Statens vegvesen i november i år. Imidlertid har det vært en del problemer underveis som følge av svært dårlig fjell og mye vann inne i tunnelen. I mars 2007 gikk det også ett større ras og 2000 tonn stein falt ned i tunnelen. Prosjektet blir overlevert Statens vegvesen våren 2009.

- Nå gjenstår det bare å gjøre ferdig den permanente sikringen inne i tunnelen før vi er ferdige med oppdraget. Litt vemodig blir det riktignok siden vi har holdt på inne her i snart to år, sier prosjektleder Ulf Theander.

Tunnelen i Ravneheia har en T-8,5 profil. Det vil si at den er om lag 9,5 meter i diameter eller at hullet er 70 kvadratmeter stort. Det gir en veibredde gjennom tunnelen på 6,5 meter og Ravneheia vil få en stigning på omlag 3,5 prosent fra Kjørrefjord til toppen i Kjerringdalen.

For å komme gjennom de drøyt 3,3 kilometerne med fjell har man tatt ut 220 000 kubikkmeter stein. For hver salve som er skutt er det brukt 750 kilo sprengstoff noe som tilsvarer ca. 450 tonn til hele tunnelen.