Klageretten begrenses

Miljøvernminister Børge Brende vil begrense naboenes rett til å klage i byggesaker, og dermed sørge for en store besparelser. Positivt utspill, sier Sverre A.Larssen i BNL.

Det blir slutt på at naboer kan klage flere ganger i samme sak. Retten til å klage på et byggevedtak som er i samsvar med vedtatt plan for det aktuelle området, vil opphøre. Klageretten vil heretter begrenses til selve planen. Også offentlige instanser får begrenset sin rett til å komme med innsigelser. Innsigelsesrett for disse vil bli begrenset til utarbeidelsen av kommuneplan.

Neste år

Etter dagens ordning kan naboer først klage hvis de er uenige i en utbyggingsplan. Siden kan de klage når noen søker byggetillatelse selv om den er helt i samsvar med den vedtatt planen. Gjentatte klager og innsigelser på samme grunnlag, men på ulike nivåer i saksbehandlingen, har ført til unødvendig tidsbruk i plan- og byggesaker. Kommunalminister Erna Solberg og miljøvernminister Børge Brende har allerede sørget for å endre lovgivningen for plan- og byggesaker. Kommunene skal pålegges stramme frister for saksbehandlingen, og disse settes i verk fra 1. juli. Regler om begrensninger i klageretten kan bli gjort gjeldene i løpet av et års tid.

-Positivt utspill

Positivt utspill fra Børge Brende, sier Sverre A.Larssen i BNL om innstramningene i klage- og innsigelsesadgangen i en kommentar til Byggeindustrien. Det er på tide at det blir ryddet opp i disse forholdene. Ved å knytte innsigelsene til kommuneplanen, vil gjennomføringsorienterte planer som er i overenstemmelse med kommuneplanen kunne gå mye raskere. Det vil spare verdifull tid for utbyggere, enten det dreier seg om boliger eller næringsetablering. Det er også et riktig grep å rette fokus mot den overordnede planleggingen når det gjelder innsigelser, fordi det vil skape bedre forutsigbarhet når man kommer ned på prosjektnivå. Med hensyn til klageadgangen er det riktig å knytte denne til behandling av reguleringsplanen, fordi det er her premissene legges. Bygger man i overenstemmelse med denne, skaper det større forutsigbarhet når eventuelle klager er endelig behandlet, eventuelt hos fylkesmannen, avslutter Larssen.