Mindekrysset

Mindekrysset

Sted: Minde, Bergen
Prosjekttype: Anlegg
Totalkostnad eks mva: 90 mill kroner
Byggherre: Statens vegvesen
Hovedentreprenør: NCC Construction
Landskapsarkitekt: Kompas
Rådgivere: Kompas og Multiconsult

Underentreprenører og leverandører: Spunting: Kynningsrud - Grunnarbeid: Rivenes & Sønner Transport, Hylland og Bergs Maskin - Sprengning: Stensland & Tyssøy - Ferdigbetong: Unicon - Transport av ferdigbetong: Gjerde betongpumping - Kummer og rør: Ølen Betong - Prefab gangkulverter: Nobi Norsk Betongindustri - Membraner: Vågenes - Asfaltarbeid: NCC Roads - Asfaltfresing: Bijak Maskin - Plastrør: Brødrene Dahl - Stål: Norsk Stål - Kantstøp: Asfalt og Maskin - Anleggsgartner: Anleggsgartnermester Wikholm - Stein og grus: Staren - Rekkverk: Vik Verk - Skilt: Euroskilt - Lysanlegg: BKK Nett

Det nye Mindekrysset på Fjøsangerveien i Bergen har fått økt ÅDT fra 30.000 til 45.000 kjøretøy. Krysset har også blitt sikrere for alle typer trafikanter.

Behovet for økt kapasitet har sammenheng med at en del lokale veier blir stengt på grunn av bygging av bybanen i Bergen.

Tofelts kulvert
Hovedtrafikken i Fjøsangerveien går nå i en 48 meter lang tofelts kulvert med midtdeler. Oppå kulverten ligger det to felt og et lokk med rundkjøring som kryssende trafikk bruker. Myke trafikanter kan krysse veien i en gangkulvert. Det er også bygget en gang- og sykkelvei på 950 meter i Kanalveien, som går parallelt med Fjøsangerveien.

Mindekrysset er bygget i hovedentreprise av NCC Construction AS for Statens vegvesen region vest. Byggestart var i august 2006. Krysset stod ferdig i mai i år og har entreprisekostet 90 millioner kroner eks mva.

Spunting
Prosjektleder Erling Knapstad i NCC forteller at grunnen bestod av fjell og bergensleire.

- Grunnen var annerledes enn forventet ut fra forundersøkelser. Vi visste at vi måtte spunte, men det ble mer omfattende enn vi trodde. Totalt ble det satt ned nærmere 1.300 kvadratmeter spunt. Den var avgjørende for å kunne grave ut byggegropen. Spuntveggen måtte sikres med stag og med betong i bunnen.

Anleggsleder Liv Natlandsmyr i NCC sier at det var nødvendig å legge om en del teknisk infrastruktur for å kunne gjennomføre byggearbeidene.

- Det gjaldt strøm, tele, vann, avløp og overvann. En utfordring her var at det dukket opp mye infrastruktur vi ikke visste om. Den var ikke avmerket på noe kart. Vi måtte finne ut om den var i bruk eller ikke før vi kunne gjøre noe med den.
Det er brukt 4.000 kubikkmeter betong i Mindekrysset.

- Betongkonstruksjonene er i plass-støpt betong og slakkarmerte, med unntak av de to fotgjengerkulvertene, som er perafbrikkerte. På sidene av lokket med rundkjøringen er det brukt cirka 400 kvadratmeter med natursteinsmurer. Det er brukt like mye natursteinsmurer i Kanalveien.

Ifølge Natlandsmyr ble hovedkulverten bygget med forskalingssystem på vogn. - Ideen kom fra betongarbeiderne våre og vi tegnet og bygget den selv. Det viste seg å være en god løsning. Hver støp var på 12 meter før vognen ble trukket frem for ny støp. Denne løsningen kan bli brukt i senere prosjekter. Annen betongstøp ble utført på tradisjonell måte. Når arbeidet var på topp var ca 40 personer med på byggingen av Mindekrysset.

Gravde ned rampe
På spørsmål om hvilke utfordringer Mindekrysset bød på, nevner Knapstad grunnforholdene, infrastruktur som ikke var avmerket på kart, trafikkavvikling og støybegrensinger.

- Vi hadde et krav om at det skulle være to åpne kjørefelt i sørgående retning og et i nordgående retning til enhver tid. Vi har også hatt støybegrensinger som har redusert mulighetene til å arbeide kveld og natt. Dette er også en vei med mange myke trafikanter, spesielt syklister, og de skulle kunne bruke veien på en sikker måte.

Natlandsmyr sier at arbeidet fulgte faseplaner.

- Samtidig måtte vi improvisere etter hvert som vi oppdaget ukjente ting i grunnen. Vi startet med å bygge en gangrampe, som vi så grov ned for å legge midlertidig kjørebaner oppå den. Etter byggingen av gangrampen startet arbeidet med omlegging av kabler og annen infrastruktur. Deretter ble spuntingen gjennomført. Etter at bygging av hovedkulverten var ferdig ble gangrampen gravd frem igjen og pakket ut.
Knapstad og Natlandsmyr trekker frem lærdom om håndtering av trafikkavvikling og infrastruktur som eksempler på kompetanse som kan tas med til fremtidige anleggsprosjekter. Både Knapatad og Natlandsmyr sier at samarbeidet med byggherren Statens vegvesen har vært godt.

Tekst og foto: Ole Harald Dale


Flere prosjekter