Høy temperatur svekker yteevne

Norsk Innemiljøorganisasjon vil ha bedre ventilasjon og innemiljø på skolene. Høy temperatur, spesielt under eksamen, svekker yteevnen, skriver organisasjonen.

- Dersom norsk skole ønsker å ta opplæring på alvor, bør arbeidsforholdene - spesielt under eksamensperioder, tilrettelegges slik at klimaforholdene inne blir akseptable, sier Lars G. Wessel Johnsen i Norsk Innemiljøorganisasjon. Norsk Innemiljøorganisasjon reagerer på at skoler aksepterer høye innetemperaturforhold og dårlig luftkvalitet under eksamensperioden i mai og juni.Den nye delen av Opplæringsloven slår fast at alle elever i grunnskolen ogvidaregåande skole har rett til et godt fysisk arbeidsmiljø som fremmer helse, trivsel og læring, i samsvar med de faglige normer som fagmyndighetene til enhver tid anbefaler. Innetemperaturer på over 30 grader er likevel ikke uvanlig inne i skolebygninger uten tilstrekkelig ventilasjon eller solavskjerming. Både luftens innetemperatur, luftbevegelser, graden av luftfuktighet, luftutskiftning og varmestrålingskilder påvirker hvordan mennesker oppfatter innetemperaturforholdene. Dersom opplevd temperatur blir for høy senkes konsentrasjon og arbeidstempo(sikkerhetsnivået)og sannsynligheten for feil i arbeidsoperasjoner øker. I tillegg reduseres produktivitet og oppfattelse av arbeidsmiljøet som positivt. Samtidig varierer de ulike bygningers mulighet for å holde akseptabelt lav(e)innetemperaturforhold i varmeperioder. Mange bygninger mangler både akseptabel ventilering, solavskjerming og kjøling. Som en generell anbefaling i skoleranbefales det at man tilstreber innetemperaturer under 26 grader med kortvarige topper til maksimalt 30 grader. Selv om temperaturer som i kortere perioderoverskrider dette med noen grader ikke er vist å føre til helseskade hos ellers friske personer, viser erfaringer at menneskets ytelse og konsentrasjonsevne blir meget lav.