- NTP 2006-2009 må overoppfylles

Maskinentreprenørens Forbund har sendt brev til Statsminister Jens Stoltenberg vedrørende NTP 2006 - 2009.

- Prisøkningen vi ser på drivstoff og andre innsatsfaktorer gir mindre vei for pengene. Behovet for både investeringer og vedlikehold av stamveger og øvrige riksveger er fortsatt svært høyt i Norge. MEF ber derfor regjeringen om å ta høyde for dette i statsbudsjettet 2009 og sørge for at planene for vegbygging gjennomføres. For å realisere dette må NTP 2006-2009 overoppfylles, sier MEF i en pressemelding.

Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) viser til den økende kostnaden på drivstoff og på andre viktige innsatsfaktorer til anleggsbransjen. På tross av at MEFs medlemsbedrifter har ledig kapasitet til å bygge mer vei konstaterer de at flere viktige veiprosjekter blir utsatt og sendt tilbake til Stortinget på grunn av kostnadsoverskridelse på mer enn 10 prosent.

- Dette skaper usikkerhet blant anleggsentreprenørene som deltar i anbudskonkurransen. MEF er opptatt av forutsigbarhet for våre medlemmer og ønsker økt bruk av prosjektfinansiering som gir en helhetlig og full finansiering av prosjekter. Samtidig er vi opptatt av bedre periodisering av vegprosjektene over året slik at strukturen og kapasiteten i anleggsmarkedet kan bli bedre utnyttet, sier MEF.

- Prisutviklingen innen bransjen opptar MEF i særlig stor grad, og vi legger mye ressurser i å dokumentere og analysere dette. Prisutviklingen på drivstoff har opptatt maskinentreprenører over hele landet. MEF konstaterer at økningen i drivstoffprisene har sin hovedforklaring i økt oljepris. Som en direkte konsekvens øker også asfaltprisen dramatisk. I tillegg har vi sett betydelig økning i prisen på stål og betong. En del av kostnadsøkningen på innsatsfaktorer er sannsynligvis fanget opp i byggherrekalkylene til Statens vegvesen (SVV). Den ekstraordinære situasjonen der råoljeprisen på kort tid har doblet seg setter imidlertid metoden som legges tilgrunn for SVVs byggherekalkyler på prøve, sier de videre.

MEF mener at det er helt avgjørende for maskinentreprenørene at det legges tilgrunn byggherrekalkyler som er i overensstemmelse med markedet.

- Mismatch mellom markedet og byggherrekalkyler vil bidra til utsettelse av enda flere prosjekter. For øvrig viser MEF til brev til Fornyings- og administrasjonsdepartementet v/statsråd Heidi Grande Røys av 24. juni d.å. hva gjelder risikofordeling og byggherrebetingelser mellom kontraktsparter.

Regjeringen har lovet å oppfylle NTP - 2006-2009 og er på god vei. MEF forventer derfor at regjeringen innfrir Soria Moria-løftet i statsbudsjettet for 2009.

- Maskinentreprenørene har ledig kapasitet til å bygge mer vei, men vi er avhengig av at det er forutsigbarhet og byggherrekalkyler/-betingelser som på en rimelig måte tar hensyn til en bedre risikofordeling gitt de økende drivstoffprisene, sier de.