Bruk lavsvoveldiesel i tunnelene!

Hvert år forbrennes over tre millioner liter diesel under tunnelbygging i Norge. Dette medfører en stor belastning på arbeiderne, og det anbefales nå på det sterkeste å gå over til lavsvoveldiesel i tunnelarbeidet.

Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk har satt sammen en arbeidsgruppe som har sett på problemet med bruk av diesel i tunneler. Gruppa har bestått av Statens vegvesen, Selmer Skanska, SRG, Sintef, Arbeidstilsynet, Byggenæringens Landsforening og Norsk Petroleumsinstitutt. De konkluderer med at noe drastisk må gjøres for å skape et bedre arbeidsmiljø under jord. - En mulighet er å bruke elektriske maskiner der det er mulig. Uansett må diesel med beste kvalitet alltid brukes. Det kan gjøres ved å bruke lavsvoveldiesel på alle kjøretøy under jord. Det er kommet nye krav fra Arbeidstilsynet (Maskinforskriftene bestilling nr. 522, vedlegg 8), som blir vanskelig å oppfylle dersom ikke diesel med lavere svovelinnhold benyttes, forteller Jan Lima fra Statens vegvesen tunnelproduksjon. Lavsvoveldiesel gir større muligheter ved valg av partikkelfilter. Partikkelfilteret renser og fjerner helseskadelige gasser og partikler i eksosen. Lima har vært prosjektleder for Diesel under jord. Han peker også på muligheten byggherren har til å sette krav om lavsvoveldiesel. Arbeidet videre I tiden fremover fremheves viktigheten med informasjon, holdningsendring og motivasjon for å nå målene. - Det bør også arbeides videre med felles måle- og analysemetoder for dieselavgass. Dersom krav til sot i arbeidsatmosfæren innføres må nye målemetoder utvikles. Det er spesielt viktig å måle effekten av tiltak når disse iverksettes, sier Lima. Det pekes også på at det bør være en grundig vurdering i valg av maskiner og utstyr tilpasset det konkrete prosjektet. Utstyret må optimaliseres også i forhold til arbeidsmiljøet. - Det bør også tidlig legges til rette for permanent strømforsyning som gir mulighet for bruk av elektrisk drift i kompletteringsfasen, legger Lima til. Det er laget flere nyhetsbrev som tar opp dieselproblemet, og disse kan fås ved å kontakte Randi Hermann i Statens vegvesen (randi.hermann@vegvesen.no). Informasjon om prosjektet vil bli lagt ut på www.nff.no. Jarle Gausen vil også holde et foredrag om prosjektet under årets Fjellsprengningskonferanse.