Vil rangere advokater og snekkere på nett

Forbrukerorganisasjonene vil ha flere nettportaler så folk kan sammenligne varer og tjenester før de kjøper.

I en fersk SIFO-rapport basert på spørreundersøkelser om norske forbrukeres tillit til 40 ulike bransjer, er noe av det forbrukerne er mest misfornøyde med muligheten til å sammenligne pris og kvalitet før de handler.

- Sammenligning av pris og kvalitet er et kjerneparameter når man skal gjøre kloke valg som forbruker, men er det bransjene scorer aller lavest på, sa forbrukerombud Bjørn Erik Thon da rapporten «Forbrukertilfredshet 2008» ble lagt fram tirsdag.

Advokatbransjen, tannleger, snekkere og bilverksteder havner nederst på denne rangeringen. Underdirektør Benedicte Bergseng Mælan i Forbrukerrådet etterlyser flere bransjeportaler hvor priser, referanser og tilbakemeldinger kan sjekkes, og trekker fram advokatbransjen som eksempel.

- En ting er at en advokat sier at «jeg er spesialist på familierett og skatterett», men hva skal til for å kalle seg det? Advokatbransjen er et marked som alle andre markeder, og jeg synes forbrukerne skal kunne sette seg ned og sjekke referanser for å finne ut om advokaten er så god som han gir seg ut for å være, sier Bergseng Mælan til NTB.