Feil i nybygg

Nybygg kommer dårlig ut i Norges første undersøkelse om hvor tilfredse vi er ved kjøp av nye boliger, skriver Dagens Næringsliv.

85 prosent av alle boligkjøpere oppdager feil ved sin nybygde bolig og 15 prosent karakteriserer feilene som alvorlige. Hver tredje boligkjøper oppfølges for dårlig, skriver Dagens Næringsliv.

Deltagerne i undersøkelsen har bodd i boligen i to år, slik at feil som kommer frem etter lang tids bruk vil ikke være oppdaget ennå.

Selgerne, og spesielt de private utbyggerne, får gjennomgående dårlig karakter for oppfølgingen av boligkjøperne. 35 prosent svarer at oppfølgingen har vært dårlig etter at de overtok og flyttet inn i boligen.

- Folk gir uttrykk for at det er slitsomt å klage. Tre av fire får rettet alle, eller de fleste feilene, men prosessen blir ofte langvarig, sier forsker Rolf Barlindhaug hos Norsk institutt for by- og regionalforskning (NIBR), som sammen med Marit Ekne Ruud har gjennomført undersøkelsen.

Skanska Norge er en av de største utbyggerne her i landet. Adm. direktør Sverre Molvik er ikke overrasket over andelen feil i bransjen. Men han erfarer at folk er veldig flinke til å klage og at de ikke gir seg før feil er rettet opp. Skanska har null-feil som ambisjon. Dersom tilfredsheten blant kundene ikke er høy nok, går det ut over bonusen til de ansatte.

Når du finner feil:

Hold tilbake vederlag: Du kan holde tilbake så mye av vederlaget som er nødvendig for å sikre at kravet blir dekket.
Retting/reparasjon: Du kan kreve mangelen reparert. Ikke reparer selv før du reklamerer, da entreprenøren har rett til å utføre jobben selv.
Prisavslag: Du kan kreve prisavslag dersom entreprenøren ikke retter mangelen.
Heving: Du kan heve avtalen dersom entreprenøren vesentlig misligholder sine forpliktelser etter avtalen og/eller loven.
Erstatning: Dersom du til slutt står igjen med et økonomisk tap, kan du kreve at entreprenøren skal dekke økonomisk tap som er oppstått som følge av en mangel.

Kilde: DN/Forbrukerrådet