- Samferdselsinvesteringene må dobles

- Stortinget bør doble investeringene til vei og jernbane, mener Næringslivets Hovedorganisasjon og Landsorganisasjonen.

De mener Prosjektfinansiering bør innføres for å få fortgang i utbyggingen.

- Person- og godstransport må komme raskere frem gjennom Norge.

- En prosjektfinansiering der man lånefinansierer til vei og jernbane vil kunne få fortgang i utbyggingen. Norges fremtidige konkurranseevne er avhengig av at vi klarer å levere gods i tide. - Jernbanens dobbeltspor mellom Skøyen og Asker ville trolig bli bygget på halvparten av tiden og med innsparinger på 1,5 milliarder kroner, sier administrerende direktør i NHO Finn Bergesen jr. til Aftenposten.

Her er de 10 punktene NHO og LO er enige om i et felles samferedselsmanifest:

1. Doble investeringsrammen til vei og jernbane i NTP 2010-2019! For å nå målet om et effektivt, tilgjengelig, sikkert og miljøvennlig transportsystem må investeringsrammen til vei og jernbane dobles i Nasjonal transportplan 2010-2019, slik at viktig prosjekter kan gjennomføres. Dette vil sikre bedre miljø, fremkommelighet og bidra til å styrke konkurransekraften i norsk næringsliv. Transportnettet i Norge er i dag mangelfullt, og et voksende etterslep i investeringer og vedlikehold av transportnettet svekker norsk næringslivs konkurranseevne.

2. Prioriter større strekningsvise vegprosjekter i stamnettet! Vi mener det bør satses mer på en sammenhengende utbygging av større strekningsvise vegprosjekter i stamveinettet med påvist samfunnsøkonomisk nytte og positive regionale ringvirkninger. Stamnettet er hovedpulsåren i det norske veisystemet. De binder landsdelene sammen og knytter Norge til utlandet. Stamveiene har stor betydning for tungtransporten og er nødvendig for at regionene skal kunne holde på sine innbyggere og dermed skaffe næringslivet kvalifisert arbeidskraft. En prioritet til strekningsvise vegprosjekter i stamnettet, vil gi rom for mer helhetlig og rasjonell gjennomføring.

3. Prioriter InterCity-triangelet i Østlandsområdet og tiltak for betydelig økning av kapasitet for godstransporten med tog! Det må satses på lønnsomme infrastrukturinvesteringer som sikrer en raskere fremføring av gods og personer med jernbane. Full utbygging av Oslo-området, og dobbeltsporet jernbanenett i InterCity-triangelet må prioriteres. Det er avgjørende at det satses på tiltak som kan øke kapasitet og forutsigbarheten for godstransporten på jernbane.

4. Innfør prosjektfinansiering/langtidsbudsjettering for forsering og rasjonell gjennomføring av investeringsplanene! Det er stort behov for et budsjetteringssystem som i større grad enn i dag gir muligheter for kostnadseffektiv anleggsdrift. Det må derfor etableres prosjektfinansiering for å sikre forutsigbarhet og en effektiv gjennomføring av prosjekter. Det er viktig at finansieringen er langsiktig og forutsigbar, og at det er mulig å se finansiering av driftstiltak og investeringer i infrastruktur i sammenheng. En mulig finansieringsløsning er gjennom statlige låneopptak fra avsatte midler øremerket til prosjektfinansiering av infrastruktur, jf. for eksempel fondsløsningen.

5. Utnytt dagens anleggskapasitet bedre og det demografiske pusterommet i arbeidsmarkedet fremover! Det er rom for økt aktivitet i anleggsbransjen, blant annet gjennom bedre kapasitetsutnyttelse. Markedsforbedringstiltak i form av større kontrakter eller oppsplitting til mindre kontrakter vil gjøre det mulig å utføre enda flere oppgaver. Det bør også utarbeides nye kontraktsformer som fremmer innovasjon og effektivitet Vi har et demografisk pusterom i arbeidsmarkedet frem mot utgangen av neste stortingsperiode, som vil avløses av en svært beskjeden tilgang på arbeidskraft. Dette må utnyttes til vedlikehold av og investeringer i vekstfremmende infrastruktur. Økte rammer til samferdselssektoren vil være et signal til anleggsbransjen om økt byggeaktivitet og langt mer forutsigbare rammevilkår. Prisene for asfaltlegging har økt med 20 prosent på grunn av oljerelaterte kostnader. Dette betyr at bevilgningene til drift/vedlikehold har hatt betydelig redusert effekt, og medfører reell nedgang i utbyggingsplaner i vegsektoren. Staten bør derfor kompensere nedgangen fullt ut. Det er også behov for økt kvalitetssikring av byggherreoverslaget.

6. Utnytt det statsfinansielle handlingsrommet som Norge har i de nærmeste årene til investering i vekstfremmende infrastruktur! Vi står foran noen år i den nære fremtid med økende statsfinansielt handlingsrom som kan reduseres over tid. Parallelt med at petroleumsinntektene går ned, eldes befolkningen. Folketrygdens utgifter til alders- og uførepensjon som andel av BNP for Fastlands-Norge vil øke betydelig. Det er viktig å utnytte de gode tidene nå til å investere i infrastruktur. En satsing på infrastruktur vil gjøre næringslivet og samfunnet i stand til å øke verdiskapingen i fremtiden. Dette gir større verdier å fordele i neste omgang. Ambisjonsnivået på samferdselsområdet må derfor økes vesentlig i kommende NTP-periode.

7. Innhent vedlikeholdsetterslepet! På tross av en tredoblet vekst i trafikkarbeidet de siste 20-30 årene har bevilgningene til vedlikehold vært stabile. Et gap mellom behov og tildelte midler har skapt et enormt vedlikeholdsetterslep. Næringslivets konkurranseevne er avhengig av effektiv og forutsigbar transport av personer og gods. Et voksende etterslep i vedlikeholdet av transportnettet svekker norsk næringslivs konkurranseevne. Fremtidens konkurranseevne vil i stor grad avgjøres av effektiviteten i leveringskjeden. Næringslivet har i flere år effektivisert sitt lagerhold. Dette har økt behovet for skreddersydde og forutsigbare transporter. Det er i denne sammenheng viktig at forfallet i veivedlikeholdet hentes inn. Dersom dette ikke utbedres vil en konsekvens først og fremst være redusert trafikksikkerhet og fremkommelighet på veiene; en ytterligere konsekvens er at trafikantene må kjøre på en infrastruktur som ikke er samfunnsøkonomisk optimal. Dette gir høye transportkostnader for næringslivet. Dagens vedlikeholdskrise forplanter seg til nyinvesteringene. Vi støtter i utgangspunktet fagetatens prioritering av vedlikehold gitt de økonomiske rammene som er gitt. Dersom investeringsrammen øker og større investeringsprosjekter kan realiseres i planperioden, vil behovet for vedlikeholdsmidler til å hente inn etterslepet på eksisterende vei reduseres. Det vil i en slik situasjon være nødvendig å se nærmere på fordelingen mellom investeringsrammen og vedlikeholdsrammen.

8. Forbedre organisering og samordning i samferdselssektoren og av NTP-arbeidet! Samferdselsplanleggingen i Norge har over lang tid vært preget av sektortenkning. Arbeidet med NTP 2010-2019 viser en vilje til økt samordning mellom etatene. Det er imidlertid viktig at denne samordningen blir reell og gjennomføres både nasjonalt og regionalt. Bedre organisering av de offentlige etatene, samt etablering av konkrete strukturer for en mer integrert planprosess vil være viktige tiltak.

9. Prioriter trafikksikkerhetstiltak! Ulykkene på veiene, og spesielt utviklingen den senere tid synliggjør viktigheten av å prioritere trafikksikkerhet. Dette må både skje gjennom målrettede tiltak, økt vedlikehold og utbedring av eksisterende veier, samt prioritering av større strekningsvise vegprosjekter som gir betydelig økt trafikksikkerhet.

10. Oppruste og forbedre stamvegtilknytningen til intermodale logistikknutepunkt! Globale og lokale miljøutfordringer krever effektive og helhetlige transportløsninger. Manglende samordning av infrastrukturplanlegging av vei, jernbane og havn/farled bidrar til å gi kostbare og dårlige transportløsninger. Opprusting og forbedring av stamvegtilknytningen er avgjørende for å oppnå interoperabilitet mellom transportformene. Vi foreslår at økonomiske ramme til tilknytningsveier fremgår av planforslaget i likhet med andre prioriterte området, jf. tabell 2.9 i planforslaget til NTP 2010-2019.