Asfaltprisen øker - veier i fare

Den kraftige økningen i oljeprisen gjør at asfaltleggingen i Norge blir redusert med flere hundre kilometer i år.

Regjeringen valgte gjennom revidert statsbudsjett ikke å kompensere for prisøkningen på asfalt. Nå står hele det norske veinettet i fare for å kollapse.

- I utgangspunktet var det meningen å asfaltere 1 500 kilometer vei i vår regi i år. Dette var i utgangspunktet for lite for å holde en tilfredstillende veistandard. Siden har vi måtte redusere asfaltleggingen til 1 200 kilometer på grunn av økningen i asfaltprisen tidligere i år. Det var en bitter pille å svelge, sier seksjonsleder Tor Sverre Thomassen i Veg- og trafikkseksjonen i Statens vegvesen. Nå stiger asfaltprisen ytterligere som følge av økningen i oljeprisen. Det vil da bli ytterligere kutt.

Fare for sammenbrudd
- Problemet er at vi ikke får lagt asfalt i den takt vi ønsker. Det er nå slik at det kan gå 20 - 25 år mellom hver asfaltlegging på en vei. Det viser seg at dette blir for lenge å vente med den trafikkøkning vi har. I tillegg kommer økte klimapåkjenninger. Dersom vi nå må redusere asfaltleggingen ytterligere, er det fare for at hele veisystemet kan kollapse, sier Thomassen.

Forferdelig utvikling
- Det vi nå ser når det gjelder redusert asfaltlegging som følge av økt oljepris er etter mitt syn forferdelig, sier konserndirektør Vidar Aarvold i Kolo Veidekke AS til Byggeindustrien. Da tenker jeg ikke på vår egen virksomhet som selvsagt også blir skadelidende, men jeg tenker på de norske veiene og trafikksikkerheten ikke minst. Vi vet at dårlig veidekke kan forårsake ulykker. Ved at veien blir asfaltert stadig sjeldnere, gjør at de også blir stadig dårligere. At politikerne ikke forstår sammenhengen mellom oljepris og asfaltpris er for meg ufattelig, sier Aarvold.

Platts-indeksen øker
I hele Norden legger vi en spesiell indeks -Platts - til grunn for bl a beregning av prisen på Bitumen som er selve limstoffet i asfalten vi produserer. (Indeksen regulerer prisen på tungolje som båtene kan bruke langt til havs - og man har valgt at Bitumen følger tungoljeprisen).Prisen på Bitumen steg med ca. 750 kroner pr. tonn i fjor. Frem til mai i år steg den ytterligere med 450 kroner. Bare i juni i år steg prisen med 300 kroner!!! Og ingenting tyder på at prisøkningen ikke fortsetter i samme takt. Dette betyr at asfaltprisen øker med minst 5 prosent. Veivesenet har fått sine tilmålte midler - og når prisen på asfalt øker - betyr dette dessverre at det blir lagt færre kilometer asfalt, sier Aarvold som henstiller til Regjeringen å se på denne saken på nytt.

- Når det gjelder prisen på Bitumen kan vi få den kompensert i de asfalt-kontrakter vi har med Statens Vegvesen. Tidligere fikk vi også kompensert for økningen i diesel- og fyringsoljepris. Det får vi ikke lenger. Denne prisøkningen må vi nå ta på egen risiko. Selvsagt forsøker man å legge inn en slik prisøkning i de anbud man gir, men oljeprisen har jo økt langt mer enn noen kunne drømme om, sier Aarvold. Dette betyr redusert inntjening for asfaltbedriftene, sier Aarvold. Men fortvilelsen er at veinettet i Norge er i ferd med å bryte sammen, sier han.