Dieselsjokk for mange

Det er ikke bare bøndene som nå får dieselsjokk. Det får også alle andre. Av landbasert virksomhet er det vel ingen som bruker mer diesel enn byggenæringen. Det har skjedd store fremskritt når det gjelder dieselforbruk og forurensning på de store anleggsmaskinene, men dagens dieselpris svir skikkelig for mange. Alle som ble "lurt" til å kjøpe dieselbil av Kristin Halvorsen & Co, vil nok stemme helt annerledes ved det kommende Stortingsvalget.

 

Det som har skjedd i "dieselsaken" er vel ett av tidens løftebrudd fra noen regjering. Her ble alle oppfordret fra å skifte fra bensindrevet bil til dieseldrevet bil. Mange løp og kjøpte dieselbil. Det angrer de bittert på i dag. Og folk blir ikke særlig blidere når finansministeren øker avgiften på drivstoff etter hvert som oljeprisen stiger.

Siden landbruksoppgjøret var klart, har bøndene fått en tilleggsregning på dieselinnkjøp på 200 millioner kroner. Tilleggsregningen for byggenæringen er betydelig større. I avtalen med bøndene var det lagt inn en basispris på kr. 6,01 pr liter diesel. I dag er prisen steget til kr. 7,43 om man legger samme utgangspunkt til grunn (i nullsone uten frakttillegg).

For folk flest er jo prisen langt høyere. Hadde noen for noen år siden sagt at dieselprisen ville ligge vesentlig over bensinprisen, ville folk ha ledd. Vi har sett dieselpriser opp mot 14 kroner literen - og det er vel en krone mer enn hva bensinen koster pr. liter.

Men hva gjør Regjeringen? Vi har ingen tro på at SV-dronningen Kristin Halvorsen vil gjøre noe som helst - bortsett da fra å øke prisene ytterligere. Men at Senterpartiet og Arbeiderpartiet kan støtte denne politikken er for oss ubegripelig. Nå er det opprør i begge partier, men om statsministeren lar seg afisere av det vet vi sannelig ikke. Men skjer det ingenting, vet vi at velgerne vil reagere sterkt. I distrikts-Norge er det ampert nå.