En dieselpris på 6,01 kroner ble lagt til grunn i budsjettnemnda for jordbruket i 2008. Det skulle tilsi at årets dieselregning for bøndene kom på 793 millioner kroner, opplyser avdelingsdirektør Lars Johan Rustad i Norsk Institutt for landbruksøkonomisk forskning til Nationen.
Med dagens dieselpris har disse forutsetningene sprukket med hele 200 millioner kroner. I dag er nemlig gjengs dieselpris, i nullsone uten frakttillegg, på 7,43 kroner, som tilsvarer 990 millioner kroner.
Hvis andre livsnødvendigheter for bøndene, som kraftfôr og gjødsel, får en unormal prisstigning, kan bøndene kreve å reforhandle jordbruksavtalen i løpet av høsten. Men denne klausulen gjelder ikke drivstoff.
- Det er klart at dette er en betydelig sprekk for bondens økonomi, men det er ingen reforhandlingsklausul når det gjelder drivstoff. Prisutviklingen her må i så fall tas igjen til neste år igjen. Mulige reforhandlinger gjelder på grunnlag av økte priser på kraftfôr og gjødsel, sier næringspolitisk sjef Per Harald Agerup i Norges Bondelag.