Ti års suksess over Storebælt

Denne helgen er det ti år siden dronning Margrethe åpnet brua over Storebælt. I løpet av disse ti årene har danskenes holdning til bruforbindelsen snudd fra skepsis til velvilje.

Den faste Storebælt-forbindelsen, som egentlig består av to bruer, en tunnel og en liten veistump på øya Sprogø, knytter ikke bare Sjælland direkte til Fyn. Den binder også hele Danmark tettere sammen, medgir de fleste nå.

Den store brua de fleste tenker på i forbindelse med Storebælt er blitt noe av et nasjonalsymbol. I fjor høst pågrep dansk politi fire aksjonister fra miljøvernorganisasjonen Greenpeace, som brukte det berømte byggverket i en aksjon mot en atomtransport.

Praktisk
Men de fleste dansker ser mer praktisk på betydningen av den faste forbindelsen. Reisetiden mellom Fyn og Sjælland er skrumpet inn med halvannen time etter at denne forbindelsen avløste Storebælt-ferjene i 1998.

Miljøvernere fastholder at det var god grunn til skepsis mot de store inngrepene i naturen i Storebælt. Den har ikke ført til de fryktede skadene på fuglelivet og livet i havet, men det skyldes i stor grad at byggherrene lyttet til advarsler, sier naturverneren Michael Leth Jess.

Lokalsamfunnenes frykt for tap av arbeidsplasser har heller ikke slått til. - Vi har sett en viss slik virkning, folk som arbeidet på ferjene mistet jo jobbene sine, men de har fått nytt arbeid eller blitt pensjonister, sier transportøkonomen Morten Marott Larsen.

Bruk
I 2007 ble den rundt 18 kilometer lange faste forbindelsen i snitt brukt av nærmere 30.000 biler per dag. Det siste hele året ferjene gikk fraktet de i snitt noe over 8.300 biler, viser en oversikt fra nyhetsbyrået Ritzau.

Anlegget har kostet i underkant av 21,5 milliarder danske kroner, regnet i 1998-priser. Veidelen og jernbanedelen står hver for omtrent halvparten av dette beløpet, og de populære togene mellom Sjælland og Fyn Malmö bidrar sterkt til økonomien i prosjektet.

Det statlige selskapet A/S Storebælt hadde ved forrige årsskifte en gjeld på rundt 31,5 milliarder kroner som ventes nedbetalt innen år 2024. Det er langt fra gratis å bruke forbindelsen: Det koster for tiden 205 kroner for personbiler og 620 for lastebiler.