Oslo S bygges om for 2,9 milliarder kroner

Oslo S skal bygges om for 2.9 milliarder kroner og bli en av Europas mest moderne kollektivknutepunkt. Arkitektbyrået SPACE GROUP gis anledning til å videreutvikle sitt forslag.

Ombyggingen vil starte opp i 2013 og det forventes en byggeperiode på fem til ti år.

Rom Eiendom AS, som er NSBs eiendomsselskap, inviterte fire arkitektteam til å utarbeide forslag til nye Oslo S. En jury, som har vært ledet av Gudmund Stokke, ark MNAL, Narud Stokke Wiig arkitekter og planleggere AS, har anbefalt at arkitektbyrået SPACE GROUP gis anledning til å videreutvikle sitt forslag.

- Strukturen i prosjektet gir en balanse som kan gi en god stasjon og en goddestinasjon. Men løsningen har svakheter som det må jobbes videre med for undersøkeom prosjektet er gjennomførbart, sier Gudmund Stokke.

SPACE GROUPs forslag innebærer at Oslo Sentralstasjon, inkludert det gamle Østbanebygget, bygges om til å bli hele 100.000 kvadratmeter stort. I dag er hele Oslo S 60.000 kvadratmeter stort.

I forslaget fra SPACE GROUP skal det bygges nytt hele 78.600 kvadratmeter. Det innebærer at den eksisterende flytogterminalen, sentralhallen og fordelingshallen på Oslo S må rives.

I alt skal det rives 36.000 kvadratmeter På øvre torg ut mot jernbanetorget, har SPACE GROUP foreslått at det bygges en 13 etasjer høy bygning som ser ut som en krystall.

I bygget er det foreslått næringslokaler og et reisesenter i første etasje. Oppover i etasjene kan det bli hotell eller kontorer. Norges største konferansehotell Stasjonshallen er fire etasjer høy. I de to øverste etasjene i stasjonshallen er det foreslått kontorer. Over flytogterminalen er det foreslått å bygge en 23 etasjer høy bygning gitt formsom en U eller omvendt bue, for å bevare den viktige siktaksen fra Karl Johan motEkeberg. I denne bygningen kan det bli plass til Norges største konferansehotell. SPACE GROUP har også foreslått at det bygges en tverrgående akse fra Oslo City og i retning Bjørvika.

Det skal i tillegg bygges helt nye innganger til Oslo S. Bakgrunnen for at Oslo S må bygges om, er at Oslo S er lite tidsmessig og ikke fungerer optimalt. - Daglig beveger det seg 150.000 mennesker gjennom Oslo S. Når Bjørvika er ferdig utbygget, sier prognosene at 300.000 mennesker daglig vil bevege seg gjennom Oslo S.

- Det er viktig at vi forbereder denne ombyggingen allerede nå, sier administrerende direktør Pål Berger i Rom Eiendom AS. Rom Eiendom AS vil selv stå for finansieringen av nye Oslo S.

Ombyggingen skal skje i flere etapper og uten at de reisende eller togtrafikken skal bli berørt. ROM eiendom AS inviterte følgende fire prekvalifiserte arkitektteam til konkurransen: TEAM 3 v/Arne Henriksen Arkitekter ASJensen og Skodvin Arkitekter ASC-V Hølmebakk Arkitekt SPACE GROUPGHILARDI+HELLSTEN ARKITEKTERDSB ARKITEKTER Forslagene ble evaluert av følgende jury: Gudmund Stokke, ark. MNAL, Narud Stokke Wiig arkitekter og planleggere AS, (formann)Helle Søholt,ark. MAA, Gehl ArchitectsBente Kleven, ark. MNAL, LPO arkitektur og designTorben Skytte, Plan- og bygningsetaten, Oslo kommuneHenning Bråtebæk, Stasjons- og eiendomssjef, JernbaneverketPål Berger, adm.dir., Rom eiendom ASPer Atle Tufte, Prosjektsjef, Rom eiendom ASJurysekretær: Janiche Amdahl, ark. MNAL, Amdahl Strøm & Cappelen ark. AS