- Konkurranse virker

- Det ser ut til at våre forventninger til konkurranseutsettingen av drift- og vedlikeholdsoppgavene innfris - og vel så det, sier trafikkdirektør Eva Solvi etter anbudsåpningen for de første 23 drifts- og vedlikeholdskontraktene som er utlyst.

I løpet av de neste tre årene skal alle drifts- og vedlikeholdsoppgavene på riks- og fylkesvegnettet konkurranseutsettes, melder vegvesen.no. Statens vegvesen har regnet med at konkurransutsettingen skal gi en kostnadsbesparelse på mellom 10 og 20 prosent. Sammenligningsgrunnlaget er de kontraktene som ble inngått med Vegvesenets produksjonsavdeling før årsskiftet og som nå er overtatt av Mesta. - Vi trenger noe mer tid på å analysere innholdet i de anbudene vi nå har fått inn. Forskjellene mellom laveste og nest laveste anbud er til dels store for noen av anbudene. Det ser også ut til å være betydelige forskjeller mellom landsdelene. Dette må vi se nærmere på før vi kan trekke klare konklusjoner. Dessuten må vi analysere innholdet i den enkelte kontrakt før vi begynner å sammenligne kontraktene, sier Solvi. Hun konstaterer videre at det bare er to anbydere til åtte av de utlyste kontraktene, og tre anbydere til åtte kontrakter. Ikke uventet er det gjennomgående færre anbydere til kontrakter i grisgrendte deler av landet og enn i mer sentrale områder. Til en av kontraktene er det hele seks anbydere og fem av kontraktene har fem anbydere. - Få anbydere er et uttrykk for at konkurransen har sine begrensninger. Siden drift og vedlikehold av veger er et helt nytt markedsområde, kan vi kanskje ikke vente full konkurranse fra første dag over alt. Normalt vil det ta tid å utvikle dette markedet. Som byggherre må Vegvesenet selvsagt bidra til dette, sier Eva Solvi og legger til: - Husk også at vi som byggherre har mye å lære. Dette er en ny rolle for oss også!