- Tiltakspakke sikrer næringslivet i distriktene

Regjeringen presenterer nå en offensiv tiltakspakke for å sikre gode rammevilkår for næringslivet i distriktene, siden det er blitt klart at vi ikke fullt ut kan beholde den differensierte arbeidsgiveravgiften. Av Finansminister Per-Kristian Foss (Høyre

Målet er å videreføre den gode distriktsprofilen i dagens ordning. Regjeringen presenterer nå en offensiv tiltakspakke for å sikre gode rammevilkår for næringslivet i distriktene, siden det er blitt klart at vi ikke fullt ut kan beholde den differensierte arbeidsgiveravgiften. Målet er å videreføre den gode distriktsprofilen i dagens ordning. Som kjent har Regjeringen gjennom de siste månedene hatt en hard drakamp med ESA for å opprettholde den differensierte arbeidsgiveravgiften for næringslivet i distriktene. Bakgrunnen er at EFTAs overvåkingssorgan (ESA) har gjort det klart at dagens ordning er i strid med EØS-avtalens statsstøtteregelverk. Arbeidet har hatt høyeste prioritet, og i møter med EU-kommisær Mario Monti, så vel som ESAs president Einar Bull, har vi tatt til orde for dagens ordning som et enkelt, ubyråkratisk og godt distriktspolitisk virkemiddel. At vi ikke har fått gjennomslag for dette, er sterkt beklagelig. Parallelt har Regjeringen arbeidet fram et sett tiltak som vi nå har redegjort for overfor ESA. Samlet sikrer dette en gradvis og myk overgang for bedriftene som i dag nyter godt av ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift. I den samlete løsningen vi nå presenterer tilbakefører vi avgiftsøkningen til distriktene og viderefører så langt som mulig distriktsprofilen i dagens ordning. Dette vil vi gjøre gjennom å * videreføre fullt fritak i tiltakssonen Finnmark og Nord-Troms * videreføre dagens differensierte satser for fisk- og landbruksnæringen i den grad disse næringene ikke omfattes av EØS-avtalens statsstøtteregelverk * innføre en kompensasjonsordning for offentlig sektor gjennom økte rammeoverføringer (Denne vil bli omtalt i kommuneproposisjonen i mai.) * innføre et fribeløp for nedsatt arbeidsgiveravgift i de sonene som i dag nyter godt av ordningen (Statsstøtteregelverket godtar et fribeløp på omtrent 250 000 kroner per foretak per år, og våre beregninger viser at rundt 120 000 normalårsverk i distriktene vil bli fullt ut kompensert gjennom denne ordningen.) * innføre en ordning med transportstøtte for kommuner i kystfylkene sør for tiltakssonen og til og med Sogn og Fjordane. Vi har hatt en løpende dialog med næringslivet i de berørte områder, og disse har vært svært opptatt av at vi får til gode overgangsordninger. Derfor har Regjeringen argumentert sterkt for en overgangsordning over tre år for bedrifter i sone III og IV i vårt brev til ESA. Videre foreslår vi å gi fritak for el-avgift for alle næringer. Dette vil særlig komme service- og kompetansebedrifter til gode, og gi en ekstra stimulans til for eksempel reiselivsnæringen. Slike bedrifter vil også nyte godt av fribeløpet, ikke minst i sone II, der dette fullt ut kompenserer bedrifter med inntil 20 ansatte. I diskusjonen rundt Regjeringens tiltakspakke er det kommet opp en del lettvinte løsningsforslag. Enkelte hevder for eksempel at Regjeringen burde tatt hele saken inn for EFTA-domstolen. Jeg kan forsikre om at hvis vi trodde at dette ville ført fram, så hadde vi ikke nølt med det. Men vi har vurdert faren for å påføre norske bedrifter store erstatningsbeløp ved et nederlag i domstolen som for stor. Andre har pekt på at enkeltbedrifter som ikke er utsatt for direkte konkurranse, kan unntas helt. Dette er en skrivebordsøvelse som er svært vanskelig å gjennomføre i praksis. Og ESA har gjort det klart at de ikke har administrative muligheter til å motta og behandle et så stort antall enkeltsøknader som dette ville innebære. I denne prosessen har Regjeringen vært opptatt av å ha en god dialog med næringsliv og offentlig sektor som omfattes av endringene. Dette vil vi fortsette med i månedene som kommer. Sammen med kommunalminister og næringsministeren vil jeg sikre at de nye tiltakene fungerer på en så ubyråkratisk og effektiv måte som mulig. Samtidig må vi se på andre eksisterende ordninger, og vurdere om disse kan målrettes i enda større grad for å kompensere bortfallet av dagens ordning. Vår dagsorden er klar: I løpet av de siste to årene har denne Regjeringen sikret vesentlig bedre rammevilkår for næringslivet. Den utvidede skattefradragsordningen for FoU-utgifter (SkatteFUNN), fjerningen av flypassasjeravgiften og økte avskrivningssatser har vært gode tiltak. ESAs beslutning skal ikke hindre oss i at vi også de to neste årene skal bedre bedriftenes mulighet til verdiskaping og nyetablering i distriktene ytterligere.