Coop-suksess med rendyrket forbruker-fokus

I motsetning til konkurrentene har Coop Norge med sin byggevarevirksomhet valgt å rendyrke forbrukerkonseptet gjennom å satse på gjør-det-selv-markedet.

Flaggskipet er 14 gedigne Coop OBS byggevarehus i de største byene med merkevarer til laveste pris. Omleggingen har gitt gode økonomiske resultater. Vi har gjort et strategisk valg og rendyrker nå vår byggevaresatsing mot forbrukermarkedet. Resultatet er at 93 prosent av vår fjorårsomsetning på nærmere 2,8 milliarder kroner er knyttet til gjør-det-selv. Dermed er vi nummer to i Norge, kun slått av Byggmakker, på byggevarer til vanlige forbrukere, sier kjededisponent Bygg Josef Gimsøy i Coop Norge til Byggeindustrien. Tar markedsandeler Omleggingen har ført til at vi tar markedsandeler. Vi opplevde i fjor en vekst på åtte prosent. Gledelig er det også å registrere at inntjeningen følger etter med en resultatmargin på over fem prosent. Men de store byggvarehusene, hvor vår nye forbrukerstrategi er rendyrket, gjorde det langt bedre samtidig som de vokste mest med 18 prosent. Med vår nye satsing ser vi optimistisk på fremtiden med et betydelig potensial for videre utvikling og ekspansjon, sier 42-åringen Gimsøy som med sin dialekt røper sitt opphav fra Ålesund. Han har i hele sitt yrkesaktive liv hatt ledende stillinger knyttet til byggevarehus og kjededrift. For fem år siden kom han til forbrukersamvirket hvor han nå utvikler kjedekonseptet og leder kjedevirksomheten innen byggevarer. Nye mål og strategier Det var i 2001 at forbrukersamvirket opplevde et jordskjelv. Da ble all kjededrift innen møbel, interiør, kjøkken og elektro besluttet avviklet eller kraftig endret etter sviende tap. Tilbake sto dagligvarer og kjededrift innen byggevarer. Og nå er det her det skal satses i regi at samvirkelagene med Coop Norge AS og det fellesnordiske foretaket Coop Norden AB med hovedkontor i Göteborg. Innen den norske byggevarevirksomheten er det foretatt en skikkelig opprydding. Ut forsvant Bygg og Bo-kjeden, og nye mål og strategier for kjedeaktiviteten er valgt. Hovedsatsingen er byggevarehusene Coop Obs Bygg. Videre tilpasses Coop Byggmix-konseptet til lokale markeds- og konkurranseforhold. Byggavdelinger i Coop Obs Stormarkeder fortsetter, men stormarkeder med markedspotensial skal bli utvidet med egne Coop Obs Bygg. Og fortsatt vil det bli solgt et utvalg byggevarer gjennom øvrige dagligvarebutikker. Handelsmaskiner Gimsøy gjør det imidlertid klart at hovedsatsingen blir på handelsmaskinene Coop Obs Bygg hvor det i dag finnes 14 stykker beliggende i større byer over det ganske land. Det er her snakk om store forbrukerrettede butikker med et salgsareal på minst 5 000 kvadratmeter pluss uteområde. Disse anleggene er ofte lokalisert i tilknytning til Obs Stormarked. Vi er særlig sterke i Trondheim med fyrtårn-etableringene på Heimdal og Lade, men vi er også tungt inne i Bergen samt i Rogaland hvor vi neste år vil få vårt tredje Coop Obs Bygg på Klepp på Jæren, sier Gimsøy som opplyser at på de områdene hvor Coop er etablert, kan det på flere steder bli foretatt utbygging, utvikling eller relokalisering. Men det er noen hvite flekker på det norske kartet som Oslo, Kristiansand og Sandefjord. På Oslo-markedet jakter vi som flere av våre konkurrenter på egnede tomter. For oss er det ønskelig å lokalisere oss på Løren samt på Oslo Vest. På Lillestrøm vurderer vi utvidelse gjennom relokalisering, forteller Josef Gimsøy som opplyser at i tillegg til oppgradering er det snakk om å etablere ti nye Coop Obs Bygg-varehus i løpet av en 3-5 års periode. Gjør-det-selv I de store byggevarehusene har Coop er andelen tyngre byggevarer redusert, mens man er langt større enn konkurrentene på jernvarer, verktøy, interiør, beslag og maling samtidig som man spisser med sesongvarer som hagemøbler, griller og snøfresere. Vi satser på praktiske gjør-det-selv-butikker hvor det skal være enkelt for kundene å gjøre sine innkjøp av merkevarer og kvalitetsvarer til markedets laveste pris. For å oppnå dette har vi gjennom vårt sortimentsvalg valgt en lett og enkel driftsform. Her er ingen fancy-utstillinger og tunge avdelinger som skal betjene krevende proffkunder. Vi satser på oversiktlige butikklokaler, lange åpningstider, stort volum og rasjonell drift. Og som kjedegiver og grossist for våre eiere opplever vi en kjøpslojalitet på over 80 prosent som er langt over våre konkurrenter. På denne måten oppnår vi en svært god kontroll med varestrømmen, kommenterer Gimsøy. Personalet kan svare på faglige spørsmål knyttet til butikkens varesortiment. Dessuten kan kostbart spesialverktøy lånes gjennom en samarbeidspartner, og i verktøykassen finner kunden bruksanvisninger eller instruksjonsvideoer. Varehusene formidler også kontakt med lokale håndverkere som har betalt for å stå på byggevarehusets lister. Andre salgskanaler Coop Byggmix-konseptet er et sortiments-, markeds- og innkjøpssamarbeid til i dag totalt 92 utsalgssteder. For halvstore butikker foretar vi nå en spissing av virksomheten med mer fokus på forbrukermarkedet samtidig som vi toner ned proffsortimentet. Gjennom våre gode rammevilkår er det mange lokale kremmere som lykkes godt, sier han. Det selges også byggevarer gjennom egne avdelinger i Coop Obs Stormarkeder. I dag er det 21 slike markeder som tilbyr et utvalg byggevarer. Strategien er å utvikle egne Coop Obs Bygg-byggevarehus i tilknytning til de gunstigst beliggende stormarkedene. Og endelig selger Coop lette byggevarer som del av sortimentet i dagligvarebutikker. Nordisk innkjøpssamarbeid Coop har innledet et innkjøpssamarbeid på nordisk basis som for byggevarer særlig skjer sammen med svenske kolleger helt ned på varelinjenivå. I løpet av det halvannet året dette har pågått, har vi hentet ut betydelige synergier som er lettest å oppnå på forbrukerrettede produkter. Samarbeidet har avdekket betydelige forskjeller i prisnivå fra samme leverandør, og her er det nå foretatt en betraktelig utligning, sier Gimsøy. Coop Norge har i dag ingen ambisjoner om å kjøpe opp eksisterende byggevarehandlere. Nå skal det satses fullt og helt på store byggevarehus, og disse bygger vi opp selv fra bunnen av. Eneste unntaket kan kanskje være på Oslo-markdet, avslutter Josef Gimsøy.