100 mill ekstra for anleggsbransjen og landbruket

Dersom Miljøverndepartementets nye regler for svovelinnhold i anleggsdiesel blir stående, vil norske krav være 40 ganger strengere enn i EU.

Norge har allerede strengere krave enn EU på dette området. Nå forventer vi at myndighetene ikke går lengre, men tar fornuften i bruk, sier Erik Birkeland, generalsekreter i Norsk Petroleumsinstitutt. Miljøkravene til drivstoff blir strengere fra 2005, når EUs nye drivstoffdirektiv trer i kraft. Det blir blant annet en kraftig innstramming i kravene til svovelinnholdet i autodiesel. Et slikt krav er fornuftig fordi renere autodiesel gjør det mulig med nye EU-krav til kjøretøyene slik at utslippene blir lavere. Oljeselskapene kan allerede nå levere slik autodiesel til hele landet dersom politikerne innfører en avgiftsfordel på 5-7 øre per liter. Kostnadene ved renere diesel bør ikke veltes over på lastebilnæringen og andre brukere fordi miljøkostnadene allerede er inkludert i dieselavgiften. Reduserte utslipp bør derfor føre til lavere avgift på svovelfri autodiesel, sier Erik Birkeland. Men han reagerer sterkt på de skjerpete kravene Miljøverndepartementet stiller til anleggsdiesel, som brukes av landbruket og bygge- og anleggsvirksomheten. Norge har allerede fire ganger strengere svovelkrav enn EU for slik diesel. I 2000 innførte regjeringen Stoltenberg et krav til svovelinnholdet i anleggsdiesel som er 40 ganger strengere enn i EU. Kravet skal gjelde fra 2005. Den gangen ventet Norge at EUs nå vedtatte direktiv ville også stille strengere krav til anleggsdiesel. Det viste seg å være en gal forutsetning. EU skjerper ikke sine regler til anleggsdiesel. NP krever derfor en ny behandling av saken, og at kravet til svovelinnhold i anleggsdiesel må inngå i den kommende høringen om det norske regelverket. - Vi har alt regler som er fire ganger strengere enn i EU. Det finnes ingen fornuftig grunn til at vi skal tidoble dette, når EU ikke skjerper sine krav. Tvert i mot. Dette kravet vil bli en stor belastning på allerede pressete norske næringer, sier Birkeland. Kravene vil medføre en prisøkning på ca. 18 øre literen på anleggsdiesel tilsvarende 100 mill. kr. årlig i ekstra utgifter for norsk landbruk og bygg- og anleggsvirksomhet. - Vi kan ikke tro at denne regjeringen ønsker å opprettholde et så nærings- og distriktsfiendtlig tiltak. Miljøgevinsten er dessuten marginal, og jeg kan vanskelig se at tiltaket er verdt prisen, sier Birkeland. Birkeland påpeker at utslipp av partikler først og fremst er et problem i storbyene, mens anleggsdiesel for en stor del brukes utenfor byene. Partikkelutslippet kan reduseres langt mer effektivt ved renseutstyr på tungtransport i byen. NP mener det nå må utredes fornuftige virkemidler slik at tungtransporten i byene tar i bruk effektivt renseutstyr.