Offentlig skilting på Gardermoen

- Av sikkerhetsmessige grunner har vi kommet til at det bør innføres normal offentlig skilting av vegene på Gardermoen og vil med det første ta dette opp med politiet og OSL, sier distriktsvegsjef Nils-Erik Bogsrud i Statens vegvesen på Romerike.

Bakgrunnen er den tragiske ulykken for noen dager siden da en kvinne kjørte ut fra korttidsparkeringen på Gardermoen og inn på motorvegen i feil kjøreretning. Tre mennesker omkom og like mange ble skadd, skriver vegvesen.no. Bogsrud er langt fra sikker på at skiltingen har hatt noen betydning for akkurat denne ulykken, men det har hendt før at noen har svingt ut fra parkeringsplassen eller forplassen i feil kjøreretning. - Utkjøringen fra korttidsparkeringen på Gardermoen er skiltet etter forskriftene med private, svarte skilter. Det er privatrettslige grunner til at man i sin tid valgte denne løsningen. OSL, som er et aksjeselskap, ønsket selv å ha herredømme over parkeringen og trafikken på eget område. Men etter at vi nå har hatt en meget alvorlig ulykke og samtidig vet at folk har kjørt feil tidligere, har vi kommet til at denne formen for skilting ikke gir tilstrekkelig sikkerhet, sier Bogsrud som anfører at folk unektelig er mer vant med de offentlige skiltene og dermed forstår og forholder seg til dem på en bedre måte. - Enkelte har hevdet at det i tillegg bør innføres rødlys eller bommer som hindrer trafikanter å svinge ut i feil kjøreretning? - Det mangler ikke på gode forslag, - ikke minst fra publikum. I USA finnes det eksempelvis innretninger som fysisk sett hindrer biler å komme inn på motorveger i feil kjøreretning ved at hjulene simpelthen punkteres. Jeg tror imidlertid vi gjør klokt i å bruke mer tid på å vurdere konsekvensene av slike, mer drastiske tiltak. Det er nemlig ikke bare på Gardermoen vi har hatt problemer med biler som har kjørt inn på motorvegen i feil kjøreretning. Det har skjedd flere steder på vårt firefelts motorvegnett tidligere, slik at vi trenger en grundig diskusjon om vi skal stille strengere krav i våre vegnormaler på dette feltet, sier Bogsrud.