SFT kritisk til hurtigsatsing på biodrivstoff

Statens forurensningstilsyn advarer mot hurtigsatsing på biodrivstoff slik regjeringen har tatt til orde for. Bransjen er skuffet, men Frp er fornøyd.

 

- Det er usikkerhet og faglig uenighet om effektene ved produksjon og bruk av biodrivstoff. Konsekvensene for matvarepriser og forsyningssikkerhet for mat er kompliserte og etisk vanskelige spørsmål. Derfor er det viktig å gå skrittvis fram, sier SFT-sjef Ellen Hambro.

Regjeringen har foreslått et omsetningskrav av biodrivstoff, målt i samlet mengde av drivstoff til veitrafikken. Kravet er 2 volumprosent i 2008 og 5 prosent i 2009.

Høring
Statens forurensningstilsyn har gjennomført en høring av forslaget og de fleste av de 33 høringsinstansene er positive til et omsetningskrav for biodrivstoff. Forutsetningen er at bruken av biodrivstoff medfører reelle utslippsreduksjoner og ikke skaper negative effekter for miljø og samfunn.

Derfor bryter SFT med regjeringens målsetting og tar i stedet til orde for en tregere gjennomføring for å sikre framstilling av best mulig biodrivstoff.
- Biodrivstoff bør være ett av flere tiltak for å redusere utslippene av klimagasser fra veitrafikken. Vi foreslår derfor at Norge fra 2009 innfører et omsetningskrav for biodrivstoff på 2 volumprosent, sier Hambro.

2 volumprosent tilsvarer omtrent den omsetningsandelen som biodrivstoff trolig vil ha allerede i år. SFT mener kravet bør skjerpes så snart europeiske krav til klimaeffekt og bærekraftskriterier for biodrivstoff er på plass.

- Vi vil ta hensyn til anbefalingen, men vil uansett ta saken opp til selvstendig vurdering. Jeg finner det naturlig å ta kontakt med partene i klimaforliket i denne prosessen, sier miljø- og utviklingsminister Erik Solheim (SV). Det er regjeringen selv som til sjuende og sist avgjør hvordan forskriften vil se ut. Saken skal ikke opp til stortingsbehandling.

Blandet mottakelse
- SFTs anbefaling vil føre til at overgangen til et mer miljøvennlig drivstoff i Norge stopper opp fullstendig. Det SFT i praksis foreslår å kaste på dør er det biodrivstoffet alle vil ha, bioetanol og biodiesel med svært høy klimanytte og gode miljøregnskap, sier Kari Asheim i Norsk Bioenergiforening.
Også Uniol som bygger et anlegg for biodiesel i Fredrikstad, er skuffet over anbefalingen. Det er miljøorganisasjonen Zero også.

- For å kutte klimagassutslipp må vi bytte ut fossilt drivstoff med klimanøytrale drivstoff. Vi synes det er skuffende at SFT ikke ønsker en større satsing på dette, sier Gøril Andreassen i Zero.

Fremskrittspartiets klimapolitiske talsmann Ketil Solvik-Olsen er på sin side glad for uttalelsen fra SFT.

- Dette er en seier for fornuften. De negative sidene ved dagens biodrivstoff er mange og til dels alvorlige. Vi må utvikle biodrivstoff basert på avfall og få på plass en sertifiseringsordning framfor å ta i bruk førstegenerasjons biodrivstoff basert på mat, sier han

.