Stoltenberg forstår at mange synes bensin er dyrt

Statsminister Jens Stoltenberg (Ap) forstår at mange synes drivstoffprisene er høye, men vil likevel øke avgiftene som planlagt.

Statsministeren viser blant annet til klimaforliket i Stortinget som forutsetter økte avgifter. Høyres leder Erna Solberg understreker at hennes parti står fast på forliket og ikke har noen planer om å stemme for forslag fra Fremskrittspartiet om å redusere avgiften på diesel og bensin. Frp er ikke med på klimaforliket.
Spørsmålet om drivstoffprisen ble tatt opp av Frp-formann Siv Jensen i den muntlige spørretimen i Stortinget onsdag.

Jensen viste til at mange har problemer med å møte avgiftsøkningen og at økningen ikke er nødvendig for å skaffe penger i en statskasse som allerede er overfylt. Hun hevdet også at avgiftsøkningen ikke vil ha noen miljøeffekt.
I revidert nasjonalbudsjett foreslår regjeringen å øke autodieselavgiften med 10 øre per liter og bensinavgiften med 5 øre per liter med virkning fra 1. juli. For en bensindrevet personbil med et forbruk på 0,8 liter per mil og årlig kjørelengde på 20.000 kilometer betyr økningen 100 kroner ekstra i året inkludert moms, ifølge Finansdepartementet.

Tre grunner
- Det er tre grunner til at vi ikke reduserer avgiften. En reduksjon av avgiften vil føre til at vi får mindre penger til å bruke til andre formål som utdanning, helse og eldre. For det andre har økningen en miljøeffekt og for det tredje er avgiftsøkningen en del av klimaforliket, sier Stoltenberg.

Finansminister Kristin Halvorsen (SV) trekker fram en fjerde grunn.

- Oljeprisen er den avgjørende faktoren for den økningen vi har hatt i det siste. Bensin- og dieselprisen henger sammen med prisen på olje. Oljeprisen svinger jo, men det kan tenkes at oljeprisen vil være ganske høy fremover, sa hun til Aftenposten onsdag.

Hun viser til at folk flest i gjennomsnitt bruker 3,5 prosent av sitt forbruk på drivstoff, og at dette dermed er en forholdsvis liten utgiftspost på husholdningsbudsjettet.

Vil ha avlastende tiltak
Erna Solberg mener at regjeringen bør komme med tiltak for å redusere de ekstrautgiftene fiskeflåten, transportnæringen og kollektivtrafikken får på grunn av prisøkningen. Som et eksempel trekker hun fra endringer i avskrivningsordninger og NOx-avgiften for fiskeflåten.

- Regjeringen må sørge for at de utsatte næringene får hjelp i form av kompenserende tiltak, sier hun.

Solberg varsler at Høyre vil legge fram slike tiltak i forbindelse med behandlingen av revidert statsbudsjett.