- Kollektivsatsing gir resultater

- Den rekordhøye andelen av flypassasjerer som reiser kollektivt til og fra Gardermoen, er et bevis på at systematisk satsing på attraktiv kollektivtransport gir gode resultater, sier samferdselsminister Torild Skogsholm

- Nøkkelen til denne suksessen ligger blant annet i at man ved åpningen av den nye flyplassen i 1998 satte klare mål om høy kollektivandel og høy kvalitet på kollektivtilbudet. Flytoget, NSB, busselskapene og drosjenæringen konkurrerer dessuten om passasjerene, samtidig som de forskjellige transportformene samarbeider om et best mulig totaltilbud til de reisende, sier Skogsholm i en kommentar til en årsrapport fra Kollektivutvalget for Gardermoen. Årsrapporten viser at 62 prosent av alle flypassasjerene i 2002 reiste med kollektive transportmidler til og fra Gardermoen. - Med dette resultatet er Gardermoen blant de hovedflyplasser i verden som har høyest andel kollektivreisende når det gjelder transport av flypassasjerer til og fra flyplassen, sier samferdselsministeren. - Jeg vil at erfaringene fra Gardermoen nå skal brukes til å redusere veksten i biltrafikken og øke andelen kollektivreiser som helhet i Oslo-regionen. Jeg har derfor tatt initiativ til å opprette et samordningsorgan for kollektivtrafikken i det sentrale Østlandsområdet, som skal ha ansvar for å få til et bedre og mer samordnet kollektivtilbud enn i dag. Over offentlige budsjett brukes i år 4 milliarder kroner til utbygging og drift av kollektivtransport i dette området, sier samferdselsministeren. - I tillegg til den rekordhøye satsingen på utbygging av kollektivtransporten i Oslo-området i statsbudsjettet for 2003, kan opprettingen av dette nye samordningsorganet gi det løftet som er nødvendig for å få et mer miljø- og helsevennlig transportsystem i hovedstadsområdet. - Utbyggingen av et moderne Flytog parallelt med bygging av ny hovedflyplass, har vært en udelt suksess. I 2002 var det nær 3,7 millioner reisende som benyttet seg av Flytoget. Men Flytoget kan ikke alene dekke reisebehovet for alle flypassasjerer. Derfor har en liberal løyvepolitikk for forskjellige typer av bussruter, samtidig med satsingen på tog, bidratt til å styrke kollektivtransportens posisjon. Dette understreker betydningen av at økt konkurranse, der både buss og tog får slippe til, er det beste for kollektivpassasjerene som helhet, sier samferdselsministeren.