Dataverktøy øker beredskapen mot akutt forurensning

Statoil har vært med på utviklingen av et datasystem som bedrer beredskapen mot akutt forurensning ved inn- og utseiling til Melkøya.

Systemet ActLog er utviklet i samarbeid med Statens Forurensingstilsyn (SFT) og Alpha Miljørådgivning for bruk i beredskapen ved akutt forurensning i norske hav- og kystområder, melder selskapet på sine nettsider. Ved uhell på havet med fare for forurensning, er det viktig at de riktige beslutningene tas så tidlig som mulig. ActLog er et hjelpemiddel for myndighetene og oljeselskapene i slike situasjoner, sier seniorrådgiver Geir Morten Skeie i Alpha Miljørådgivning. Digitale sjøkart Gjennom ActLog får brukeren tilgang til høyoppløselige digitale sjøkart over norskekysten, samt spesialtilpasset datainformasjon om kystens egenskaper og sårbarhet. Datasystemet kan beregne hvordan oljeflak vil drive under de rådende vær- og vindforholdene. Bevegelsene vil vises på de digitale sjøkartene. Nødhavner og strandsettingsplasser for skip kan vises på samme kart, som også viser posisjonene til oljevernbaser og oljevernfartøy. Viser strandsaneringsmetoder Dersom oljen nærmer seg kysten, kan oversikt over verneområder og andre naturressurser hentes opp i kartene, slik at oljevernutstyr plasseres der det er mest behov for det. Situasjonskart kan lages fortløpende og sendes ut til media og deltakerne i bergingsprosessen, sier Skeie. Skulle oljen komme inn til land, vil systemet fortelle hvilke rensemåter som gir best resultat for de forskjellige strandtypene, og beregne hvor mye mannskap og hvor lang tid opprenskningen vil ta. Utviklet for Snøhvit Statoil har utviklet ActLog med tanke på Snøhvit-utbyggingen. ActLog gir oss en ekstra sikkerhet som et supplement til den statlige beredskapen, og gjør oss enda bedre på miljøsiden, sier Statoils industrikoordinator og prosjektleder for ActLog, Halvor Engebretsen. At et verktøy utviklet av Statoil i samarbeid med forurensningsmyndighetene har ekspandert til å dekke hele norskekysten, er positivt i forhold til en bærekraftig utvikling av norsk sokkel, mener Engebretsen, og tilføyer at systemet vil være en viktig del av beredskapen når LNG-skipene begynner å seile ut fra produksjonsanlegget på Melkøya. Brukes av Kystverket ActLog ble brukt av Kystverket under arbeidet etter skipsforlisene langs norskekysten i 2002. Systemet ble også brukt under oppryddingen etter Prestige-forliset utenfor nordvestkysten av Spania i november 2002, og er nå satt opp som operativt verktøy både hos Kystverket og Norsk Oljevernforening For Operatørselskap (NOFO).