Tilbudsåpning på Lørentunnelen

Fredag ble tilbudene på Lørentunnelen åpnet. Fem leverte inn tilbud, men summene viser seg å ligge ca 10 prosent over byggeherreoverslaget. Lavest var Veidekke.

Med den forholdsvis høye prisstigningen i markedet på betong- og stålarbeider den siste tiden var det knyttet stor spenning til dagens tilbudsåpning.

- Tilbudene var litt høyere enn forventet forteller Nils Gunnar Røhrsveen, byggeleder i Statens vegvesen. Innkomne tilbud lå rundt 10 prosent høyere enn prosjektets eget byggeherreoverslag, som lå på ca. 570 millioner.

Tilbudsnr.

TilbyderTilbudssum ekskl. mva
1AF Skandinavia AS719.810.616,-
2Reinertsen AS & Leonard Nilsen682.832.599,-
3Mika AS697.218.972,-
4Veidekke Entreprenør AS622.495.136,-
5Skanska Norge AS627.454.630,-

Fjelltunnel
Arbeidene omfatter Lørentunnelen som skal gå fra Økern til Sinsen. Det skal bygges 900 meter fjelltunnel med to løp, samt betongkonstruksjoner i hver ende. Når arbeidene med Lørentunnelen står ferdig i 2013, skal eksisterende strekning av Ring 3 mellom Økern og Sinsen bygges om til lokalveg.

Anleggstart september 2008
- De innkomne tilbudene skal nå kontrollregnes og evalueres før innstillingen til Vegdirektoratet er klar. Kontrakt blir trolig underskrevet i august slik at arbeidene kan starte opp i september 2008, sier Røhrsveen.

Stort vegprosjekt
Nytt lokalvegsystem på Økern er en del av vegprosjektet Ring 3 Ulven - Sinsen som består av:
• Ring 3 i tunnel mellom Økern og Sinsen
• Østre Aker vei i tunnel forbi Økern
• Ny lokalvegforbindelse Hasle - Valle - Ulven
• Dagens Ring 3 bygges ned til lokalveg mellom Sinsen og Økern.