Selger Oslo-skoler i OPS-prosjekt

Høybråten barneskole og Persbråten videregående skole er valgt ut som de første OPS-prosjektene som Undervisningsbygg sender ut for prekvalifisering i begynnelsen av mars.

. Tilbudsutsendelse er foreløpig planlagt til 30. juni i år. OPS selskapet påtar seg et totalansvar for å kjøpe, prosjektere, rehabilitere, bygge, finansiere, forvalte, drifte og vedlikeholde skolene. Skolene skal så tilbakeleies til Undervisningsbygg i en periode på 20-25 år. Bygge- og rehabiliteringsbehovet på Persbråten og Høybråten er henholdsvis anslått til ca. 300 og 100 millioner kroner. Det vil koste mellom 50 og 80 millioner å kjøpe hver av skolene. Inntil fem leverandører skal prekvalifiseres. De prekvalifiserte vil motta konkurransegrunnlag rundt månedsskifte juni juli 2003. Det som høyst sannsynlig er fastlagt på det tidspunktet er en fast pris på skolene og festeavgiften. Det blir konkurrert om rehabilitering, utbygging, finansiering, forvaltning, drift, vedlikehold og dermed husleien, forklarer økonomisjef Roy Sypriansen i Undervisningsbygg til Byggeindustrien. Prekvalifiseringsgrunnlaget sier noe om de kravene som stilles til de firma vi søker å prekvalifisere. Hele prosessen er lagt opp etter Regelverket for Offentlige Anskaffelser. Salg med tilbakeleie Det startet med et bystyrevedtaket i forbindelse med budsjettet for 2002. Bystyret ba Byrådet om å legge ut to skoler for salg med tilbakeleie. På bakgrunn av dette har vi så vurdert hvilken form for OPS, (offentlig/privat samarbeid) vi skal i gang med for Høybråten og Persbråten, forteller Vidar Lie i Undervisningsbygg til Byggindustrien. Selve prosjektet kjøres etter samme mal for begge skolene, men det er de tekniske spesifikasjonene vi ser for oss blir litt spesielle. Vi skal heller ikke se bort fra at selve kontrakten kan bli forskjellig for de ulike skolene. Vi tilrettelegger for at tilbyder skal gi tilbud separat per skole og samlet. Da beholder vi fleksibiliteten med hensyn til muligheten for effektivisering ved at det er en tilbyder som kjøper, rehabiliterer og forholder seg til begge skolene både individuelt og samlet. Vi har dermed muligheten for å velge enten en eller to OPS leverandører. Hvorfor akkurat disse to skolene? Hverken Høybråten eller Persbråten ligger inne på kommunens økonomiske langtidsplan, men begge har et omfattende behov for rehabilitering og utbygging. For Persbråten videregående skole er det planlagt en vesentlig utvidelse fra 400 til 7-800 elever som betyr bygging i størrelsesorden ca. 15. 000 kvm. Det er noe av grunnen til at disse ble valgt. Forskjellig tilbudsgrunnlag Når det gjelder Høybråten barneskole blir det utviklet et ferdig forprosjekt med planløsning. Tilbudet omfatter tekniske kravspesifikasjoner. Ikke så ulikt en totalentreprisemodell med tilbud på detaljprosjektering, bygging, drifting og vedlikehold. På Persbråten blir det utarbeidet et byggeprogram med pedagogiske funksjonsbeskrivelser og tilhørende tekniske kravspesifikasjoner. Her omfatter tilbudet fra OPS selskapet planløsning med tilhørende pris for å prosjektere og bygge den tilbudte løsning. Totalkostnadene Det som er nytt for eventuelle tilbydere er at de skal bygge, drifte og vedlikeholde over lengre tid og må dermed se på totalkostnadene og totaleffektiviteten i bygget. . Gevinst på utvidelsen av Persbråten skole ligger i at OPS selskapet som skal bygge, drifte og vedlikeholde skolen, blant annet velger ut materialer som senere skal vedlikeholdes. De har dermed muligheten for å velge ut de løsningene som totalt sett blir gunstigst i tråd med kvalitetskravene. Vi har ennå ikke tatt endelig beslutning med hensyn til hva som skal skje med byggene etter 20-25 år. Det må være besluttet før vi går ut med tilbudsdokumentet ca. 30. juni. Den politiske risikoen. På et introduksjons- og veiledningsmøte som Undervisningsbygg arrangerte i januar meldte det seg 45 selskaper med til sammen 95 deltakere. Alle de store entreprenørene og eiendomsselskapene var representert. Det er gledelig å se at interessen var upåklagelig og at de store entreprenørene igjen er på banen, understreker Vidar Lie. En faktor som kom opp på møtet var den politiske risikoen. Etter å ha vært gjennom hele prosessen og inngått avtale med tilbyder skal den vedtas av Bystyret i Oslo. Vi har ikke fullmakt til å beslutte dette på egen hånd. Selv om vi innestår for en avtale må den vedtas politisk. Vi ga også sterkt uttrykk for at vi må lykkes sammen med OPS selskapet. Vi må kunne samarbeide godt. Hvis vi ikke får til et fruktbart samarbeid, blir det vanskelig for partene å lykkes, sier Roy Sypriansen.