Toyota forbi IKEA i omdømme

Toyota freser forbi både IKEA og Norwegian og inntar førsteplass i en ny omdømmeundersøkelse.

Dermed ble det ingen fjerde seier på rad for den svenske møbelgiganten i den årlige undersøkelsen RepTrak. Toyota er nykommer på listen og får et omdømmescore på 84,4 poeng av 100 mulige.

- Selskapet har bygget sitt omdømme på verdi for pengene, god service og høy kundetilfredshet. Det siste året har de i tillegg klart å posisjonere seg på miljø. Det i seg selv er imponerende for en bilprodusent, sier omdømmerådgiver Nils M. Apeland i Apeland Informasjon, som har gjennomført undersøkelsen sammen med Reputation Institute og førsteamanuensis Peggy S. Brønn ved Handelshøyskolen BI. Norwegian flyr opp 7,7 poeng fra i fjor og havner på andreplass med 82,9 poeng, som det beste norske selskapet. IKEA kaprer tredjeplassen, med Coop rett utenfor pallen. Undersøkelsen, som er gjennomført for femte gang, viser også at tilliten til norsk næringsliv øker.