Utvider Gardermoen med limtre

Moelven Limtre AS er igjen i farta på Gardermoen. Denne gangen med å utvide et litt for lite terminalbygg møt øst med 2500 kvadratmeter i grunnflate og med minst to plan.

Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL), som i sin tid ble bygget for 14 millioner passasjerer årlig, har nå blitt for liten. Det forteller direktør Åge Holmestad i Moelven Limtre AS.

- Årlig har flyplassen nå 19 millioner passasjerer. Det er en million passasjerer mer enn for eksempel på Arlanda i Stockholm. Alle som har vært på Arlanda vet hvor stor den er. Det betyr at Gardermoen, som en stund har levd med fem millioner passasjerer for mye noen år, må ha vært og er en effektiv flyplass bygg- og logistikkmessig, sier Holmestad.

Krevende oppgave
Holmestad og Moelven Limtre skal nå i gang med utvidelsen.

- Dette er en krevende oppgave som vi ser fram til. Byggeprosjektet stiller store krav til vår organisasjon. Det har vært en stund nå siden vi har hatt prosjekter i denne klassen. Hele Moelven Limtre blir berørt - ikke bare på grunn av Gardermoen - men fordi resten av kundene skal serves på en tilfredsstillende måte.

Åge Holmestad forteller at både produksjonen og monteringen er utfordrende oppgaver.

- Det er store dimensjoner der her er snakk om. Selve terminalpåbygget skal holdes oppe av fire fagverksbjelker på 90 meter hver og 10 tverrliggende fagverk med senteravstand på 6 meter. Produksjonen skal gjøres på knappe tre måneder fra april til juli. Men vi har gjort slike jobber før, så dette skal gå bra.

Tidsintensivt
Det som blir ekstra utfordrende er at alt skal være ferdig fra Moelven Limtres side 21. september.

- Vi begynner selve monteringen 4. august. Montering av betongelementer inne i bygget starter 8. september. Vår montasje skal være ferdig 21. september. Det betyr rundt en og halv måneds monteringstid. Vi har all montering fra toppen av betongsøylene til ferdig monterte takelementer. Det sier seg selv at tidsplanen er knallhard, sier Holmestad.

Jobben gjøres i sin helhet av Moelven Limtre AS. I tillegg har selskapet innleid kapasitet til montering.

- Det skal gjører fort og det skal gjøres nøye. Det stilles store krav til oss både på HMS-siden og på bygningsmessig utførelse. Vi har blant annet bestilt beisprøver for å få tilbygget til å framstå så likt som mulig hovedbygget som står der fra før. Vi gleder oss til jobben, sier Holmestad.

Stor jobb
Terminalbygget er ingen liten jobb for Moelv-bedriften. - Vi fikk jobben gjennom prekvalifisering og kontraktsummen er på NOK 35 millioner kroner. Inntektene representerer en 50 prosent omsetningsøkning for oss i de månedene jobben står på, forteller Holmestad.