Uenighet om hva som avblåste Avinor-streiken

Det er uenighet mellom partene om hvilken faktor som til sist utløste enighet om en ny avtale for streikende Avinor-ansatte.

Arbeidsgiverorganisasjonen Spekter, som forhandlet på vegne av Avinor, mener at tillegget som blir gitt til ansatte med spesielt belastet arbeidsordning var en utløsende faktor.

LO Stat, som er hovedorganisasjon for Norsk Tjenestemannslag og EL & IT-forbundet, tror at opprettelse av den spesielle arbeidsgruppen som skal ta for seg forskjellige arbeidssystemer i Avinor er det forhold som brakte partene til enighet.

Sent tirsdag kveld fant partene fram til det som de kunne enes om.

Spekters syn
- Etter min mening var det tillegget på 13.000 kroner til dem som går spesielle vaktordninger som utløste enighet om en ny avtale. Tillegget var ikke noe tema under meklingen, sier viseadministrerende direktør i Spekter Anne-Kari Bratten til NTB.

Det dreier seg om en særavtale om arbeidstid som angår unntak fra arbeidsmiljøloven, og Avinor la altså mer penger i potten for ansatte som har stor arbeidsbelastning.

Spekter mener at formuleringen tillegg på 13.000 kroner er i overensstemmelse med protokollen etter nattens enighet.

LO Stats syn
- Vi føler at det som gjorde utslaget var enigheten om at en arbeidsgruppe skal kartlegge likheter og ulikheter mellom de ulike yrkesgruppene i Avinor. Etter vårt syn ligger det i avtalen en anerkjennelse av mer rettferdig lønnspolitikk i selskapet, sier Myrstad.

LO Stat ser fram til å få tallene på bordet slik at de kan benyttes i 2010-oppgjøret.

Myrstad understreker at tillegget som ble gitt nå til dem som går spesielt belastende vaktordninger, bare er på 3.000 kroner. 10.000 kroner av beløpet er allerede gitt.

Riksmeklingsmannens skisse
Skissen til meklingsløsning mellom Spekter LO Stat som Riksmeklingsmannen la fram natt til 16. mai, er lagt til grunn for den nye avtalen. Den har en ramme på 6 prosent. Medlemmene får et generelt tillegg på 19.000 kroner pluss 2.000 kroner til individuell fordeling, som det heter.

Den partssammensatte gruppen som skal vurdere de «sosiale bestemmelsene» i Avinor og Oslo Lufthavn Gardermoen - som er et eget tariffområde - skal levere tre delrapporter innen 31. januar 2010 om eventuell harmonisering av bestemmelsene, slik at konklusjonene foreligger til lønnsforhandlingene samme år.

Dessuten går fullmektiger i tårnene på norske lufthavner opp ett lønnstrinn.