Oslo S Europas mest moderne

Oslo S kan bli en av Europas mest moderne kollektivknutepunkt. Fire arkitektgrupperinger har utarbeidet forslag til hvordan Oslo S kan se ut i fremtiden. Går alt etter planen kan ombyggingen starte i 2013.

En jury skal allerede neste uke ta stilling til arkitektforslagene. Etter dette fortsetter det videre planarbeid og den politiske behandlingen av byggeprosjektet. Arkitektforslagene er svært omfattende og kan innebære bygging av mellom 80.000- 120.000 kvadratmeter.

Kostnadsrammene spenner fra en og en halv til fem milliarder kroner, men det er ikke nødvendig med statlige bidrag. Rom Eiendom AS, som er NSBs eiendomsselskap, vil stå for finansieringen av nye Oslo S.

Oslo Sentralstasjon har vært gjenstand for en omfattende utvikling siden den eldste delen av Østbanen ble bygget i 1854. Østbanebygget sto ferdig i 1882. I 1980 sto den Oslo Sentralstasjon klar, og i 1998 åpnet Flytogterminalen.
Oslo S er pr. i dag et lite tidsmessig anlegg. Bygningskomplesket er utbygget etappevis over lang tid. Daglig ferdes 150.000 mennesker gjennom Oslo S.

Prognoser viser at antallet besøkende vil dobles frem mot 2025. Det er derfor viktig å planlegge for fremtiden, og nå ønsker vi å bygge et helhetlig kollektivknutepunkt. Arkitektforslagene er svært spennende, sier administrerende direktør Pål Berger i Rom Eiendom.

Arkitektkonkurransen ble utlyst i november 2007, og etter en prekvalifisering endte Rom Eiendom opp med følgende fire grupperinger: Team 3 (Arne Henriksen Arkitekter AS, Arkitekt Carl-Viggo Hølmebakk, Jensen & Skodvin Arkitektkontor AS), Gihlardi+Hellsten Arkitekter, DSB arkitekter og Space Group Arkitekter AS.

I juryen sitter representanter fra Rom Eiendom, Jernbaneverket, Oslo kommune og utvalgte arkitekter.