Mer OPS-penger etter strengere krav

Etter at OPS- kontrakten om prosjektet E18 Kristiansand - Grimstad ble inngått i juni 2006, er det vedtatt flere nye og strengere krav til standarden på tunneler. Dette gir økte anleggskostnader.

I OPS-prosjektet inngår bygging av sju tunneler med en samlet lengde på nærmere 6 km. De nye kravene medfører at det må gjennomføres tilleggsarbeid i tunnelene. Kostnadene ved arbeidene er beregnet til om lag 38 mill. kroner. Det er inngått avtale med OPS-selskapet om at vederlag for tilleggsarbeidene skal utbetales som engangsbeløp i 2008 og 2009. Disse tilleggsarbeidene inngår ikke i budsjettet for 2008. Hele bevilgningen på post 29 ble ikke benyttet i 2007. Den ubrukte bevilgningen er overført til 2008. Samferdselsdepartementet går inn for at av det overførte beløpet blir 21,4 mill. kroner brukt til å dekke deler av kostnadene. Resten av kostnadene må finansieres gjennom bevilgninger i 2009.

 

Endringer innen andre samferdselsprosjekter

 

E134 Haukelitunnelene
Saken er senest omtalt i St.prp. nr. 45 (2007-2008) Om nokre saker som gjeld veg og jernbane der status for arbeidet og opplegg for sluttføring ble skissert. Det ble videre opplyst at departementet ville komme tilbake til finansieringen av tiltakene i 2008 i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett.
Som omtalt i St.prp. nr. 45 (2007-2008) er frihøyden i Haukeli-, Røldals- og Seljestadtunnelen økt til 4,2 meter, men det gjenstår fremdeles å montere og brannsikre PE-skum i deler av Haukeli- og Røldalstunnelen. Videre står det igjen å brannsikre noe PE-skum i Seljestadtunnelen. I tillegg er det forutsatt at installasjonene for styring og overvåking av Haukeli- og Røldalstunnelen skal skiftes ut. Det er lagt opp til å fullføre gjenstående arbeid i Haukeli-, Røldals- og Seljestadtunnelen i 2008. Sammen med kostnadsøkningen på alt utført arbeid, medfører dette at det er behov for midler ut over bevilgningen til prosjektet i 2008. Merbehovet er nå vurdert til om lag 70 mill. kr. Dette blir finansiert gjennom omdisponeringer innenfor tildelt ramme på kap. 1320 Statens vegvesen, post 30 Riksveginvesteringer i 2008.

Vegpakke Salten fase 1
Gjennom behandlingen av St.prp. nr. 61 (2006-2007) sluttet Stortinget seg til delvis bompengefinansiert utbygging av prosjektene rv 80 Røvika - Strømsnes i Bodø og Fauske kommuner og rv 17 Tverlandet - Godøystraumen i Bodø kommune, jf. Innst. S. nr. 244 (2006-2007). I tillegg inngår to mindre tiltak på rv 80. De samlede kostnadene for tiltakene på rv 80 var beregnet til 346 mill. kroner, omregnet til 2008-prisnivå.

Rv 80 Røvika - Strømsnes
I St.prp. nr. 61 (2006-2007) var det lagt opp til at rv 80 mellom Røvika og Strømsnes skulle bygges med 8,5 m vegbredde. Dette var i samsvar med Statens vegvesens vegnormaler for utbygging av stamveger på det tidspunktet. Vegnormalene er senere revidert. Ut fra de reviderte vegnormalene tilrår Statens vegvesen at rv 80 blir bygd med 10 m vegbredde. Dette vil føre til en kostnadsøkning på om lag 30 mill. 2008-kroner.

Etter ulykken i Hanekleivtunnelen på E18 i Vestfold 25. desember 2007 har Statens vegvesen vedtatt nye og strengere krav til standarden i tunneler. For tunnelen på rv 80 ved Strømsnes har dette bl.a. ført til at volumet på inspeksjonsrommet bak vann- og frostsikringskonstruksjonen er økt. Det er også
innført krav til stopptid undervegs i arbeidet for registrering av fjellkvalitet og vurdering av sikringsbehov. Videre vil kostnadene øke som følge av skjerpede krav til sikringsmetoder og sikringsomfang. Kostnadsøkningen på grunn av de nye kravene er beregnet til om lag 10 mill. 2008-kroner.

I tillegg er det lagt til grunn en kostnadsøkning på om lag 25 mill. 2008-kroner som følge av endringer i markedssituasjonen etter at opprinnelig kostnadsoverslag ble utarbeidet i 2006. Videre er overslaget økt med om lag 10 mill. 2008-kroner hovedsakelig på grunn av vanskeligere grunnforhold for vegen i dagen enn opprinnelig forutsatt.

Etter dette har kostnadsoverslaget for prosjektet rv 80 Røvika - Strømsnes økt med til sammen 75 mill. 2008-kroner sammenliknet med overslaget i St.prp. nr. 61 (2006-2007).

Mindre tiltak på rv 80
Vegpakke Salten fase 1 omfatter også to mindre prosjekter på rv 80, oppgradering ved Mjøneskleiva i Bodø kommune og bygging av gang- og sykkelveg på strekningen Stranda - Klungset i Fauske kommune. Det er ventet en kostnadsøkning på til sammen 10 mill. 2008-kroner for disse to prosjektene sammenliknet med overslagene i St.prp. nr. 61 (2006-2007).

Revidert finansierings- og framdriftsplan
Kostnadsøkningen på til sammen 85 mill. 2008-kroner tilsvarer en økning på om lag 25 pst. I samsvar med gjeldende retningslinjer for bompengeprosjekter er det i St.prp. nr. 61 (2006-2007) lagt til grunn at en kostnadsøkning på inntil 10 pst. Skal fordeles mellom staten og bompengeselskapet etter forholdet mellom statlige midler og bompenger i vedtatt finansieringsplan. Kostnadsøkning ut over 10 pst. Er staten sitt ansvar.

Den reviderte finansieringsplanen innebærer at bompengebidraget til den planlagte utbyggingen av rv 80 mellom Fauske og Bodø blir redusert fra 60 pst. til 53 pst. Som det går fram av St.prp. nr. 61 (2006-2007), kan bompengeselskapet etter avtale med Vegdirektoratet øke takstene med inntil 20 pst. eller forlenge bompengeperioden med inntil fem år dersom dette blir nødvendig for å dekke bompengeandelen av kostnadsøkningen. Den statlige delen av kostnadsøkningen er forutsatt finansiert i perioden 2010-2013 innenfor den til enhver tid gjeldende ramme.

På grunn av dårlige grunnforhold må vegfyllingen i Røvika ligge i ro i om lag et og et halvt år før anleggsarbeidene kan videreføres. I tillegg blir det vurdert som markedsmessig fordelaktig å gi entreprenøren noe lengre byggetid. Statens vegvesen legger derfor til grunn at byggetiden blir økt med om lag 9 måneder. Det er derfor ventet at prosjektet rv 80 Røvika - Strømsnes først blir åpnet for trafikk i 2011, mot tidligere forutsatt i 2010. Anleggsarbeidene er nå planlagt å starte høsten 2008.

Oslopakke 3 trinn 1
Gjennom behandlingen av St.prp. nr. 40 (2007-2008) sluttet Stortinget seg til at det blir gitt tillatelse til å kreve inn bompenger til delvis bompengefinansiering av Oslopakke 3 trinn 1, jf. Innst. S. nr. 170 (2007- 2008).

På grunnlag av arbeidet med å implementere den nye betalingsordningen legger Statens vegvesen til grunn at nytt takstsystem i eksisterende bompengering blir innført 1. juli 2008. Videre blir det lagt til grunn at innkrevingen i det nye betalingssnittet i Bærum kan starte 1. oktober 2008. Med disse forutsetningene er merinntektene fra Oslopakke 3 i 2008 beregnet til om lag 310 mill. kroner. Dette medfører at det vil være om lag 160 mill. kroner til disposisjon til tiltak innenfor Oslopakke 3 etter at om lag 150 mill. kroner til ombygging av eksisterende bomstasjoner og etablering av det nye betalingssnittet i Bærum er trukket fra. Overslaget er følgelig noe lavere enn det som ble presentert i St.prp. nr. 40 (2007- 2008).

Forslaget innebærer at om lag 85 mill. kroner av merinntektene blir overført til Ruter AS for å styrke kollektivtilbudet i Oslo og Akershus. Videre er det foreslått om lag 60 mill. kroner til reinvesteringer i infrastruktur for T-banen i Oslo. Det blir også foreslått om lag 15 mill. kroner til planlegging av prosjekter i Oslopakke 3.

Statens vegvesen har i møte med Oslo kommune og Akershus fylkeskommune lagt fram forslaget til fordeling av de forutsatte merinntektene på 160 mill. kroner i 2008. Det har ikke vært tid til å gjennomføre prosesser fram til lokalpolitiske vedtak, men i møtene har representantene fra Oslo kommune og Akershus fylkeskommune gitt uttrykk for at de er enige i den foreslåtte fordelingen av merinntektene.

Midlene som blir overført til Ruter AS, er forutsatt disponert i tråd med de planene som Oslo kommune og Akershus fylkeskommune orienterte Statens vegvesen om høsten 2007, og i tråd med forutsetningene i Oslopakke 3, jf St.prp. nr. 40 (2007- 2008). I hovedsak vil midlene i 2008 bli brukt til å øke tilbudet på T-banen i Oslo og til å øke busstilbudet i Akershus og mellom Oslo og Akershus. Lokale myndigheter vil avklare den endelige prioriteringen.

Oslo kommune ønsker å bruke deler av bompengeinntektene fra Oslopakke 3 til å øke tilbudet på Grorudbanen og Furusetbanen, noe som vil kreve kjøp av nye Tbanevogner. Det er ikke behov for midler til dette i 2008, men det er forutsatt at 45 nye T-banevogner skal bestilles i løpet av 2008. Kapitalkostnader til T-banevogner og netto driftskostnader for planlagt dobling av tilbudet på Grorudbanen og Furusetbanen er beregnet til om lag 135 mill. kroner pr. år fra 2010.

Samferdselsdepartementet er positiv til at disse kostnadene kan finansieres med bompenger fra Oslopakke 3. Departementet vil komme tilbake til dette i forbindelse med trinn 2 og de årlige budsjettene.

Som det går fram av St.prp. nr. 40 (2007-2008), er det planlagt byggestart på den videre utbyggingen av Kolsåsbanen fra Åsjordet sommeren 2008. Reguleringsplanene for strekningen fra Åsjordet til Jar er forutsatt godkjent av Oslo og Bærum kommuner i løpet av juni 2008. Arbeidene i 2008 blir finansiert innenfor tidligere tildelte rammer til Oslo og Akershus.

Av Ot.prp. nr. 15 (2007-2008) går det fram at det er en forutsetning for endringen i vegloven at bruk av bompenger til drift av kollektivtransport skal være et supplement til den ordinære innsatsen over offentlige budsjett. I aksjonæravtalen for Ruter AS heter det at Oslo og Akershus "forplikter seg til å opprettholde realverdien pr 2007 av sitt årlige tilskudd for hvert av de enkelte årene 2008-2011 for å sikre økonomisk stabilitet i oppstartfasen". Etter Samferdselsdepartementets syn sikrer aksjonæravtalen denne forutsetningen for perioden 2008-2011. Departementet forutsetter at Oslo kommune og Akershus fylkeskommune viderefører denne forpliktelsen også etter 2011.

Departementet viser til at Stortinget ved sin behandling av Oslopakke 3 trinn 1 har lagt til grunn at det i det lokale forslaget til Oslopakke 3 ligger en betydelig innsats når det gjelder drift, vedlikehold og løpende investeringer i kollektivtrafikken. Stortinget har forutsatt at disse tiltakene for å styrke
kollektivtrafikken minst skal ligge på et slikt nivå i årene framover.

Som det går fram av St.prp. nr. 40 (2007-2008), vil Samferdselsdepartementet komme tilbake til opplegget for organisering, styring og forvaltning av Oslopakke 3 ved framlegget av trinn 2. For trinn 1 blir det lagt opp til at planene for bruk av statlige midler og bompenger, inkl. bruken av bompenger til driftstiltak for kollektivtransporten, blir lagt fram for Stortinget gjennom de årlige budsjettproposisjonene. Forslag til prioriteringer skal bygge på lokalpolitiske vedtak. Videre forutsetter Samferdselsdepartementet at det blir lagt opp til en årlig rapportering om bruken av tildelte midler.