Breivollveien 31

Breivollveien 31

Breivollveien 31
Sted:
Alnabru, Oslo
Prosjekttype: Nybygg
Totalkostnad eks mva: 140 mill kroner
BRA: 9.500 kvm
Byggherre: Breivollveien 31 AS c/o Auto Grip AS
Totalentreprenør: OKK Entreprenør
Hovedarkitekt: O M Sandvik & CO AS
Arkitekt JET-stasjon: 123 Sivilarkitekter
Landskapsarkitekt: O M Sandvik & CO AS
Rådgivere: RIB, RIV, RIGeo og energiberegninger: Rambøll Norge - RIE, vent og rør: Hjellnes Consult - RIBr: O M Sandvik & CO - RIAku: BS-Akustikk l Rådgivertjeneste ledninger: Omega Elkraft - Prosj detaljer brann: Roar Jørgensen - Konsulent Heis: HSConsult
Underentreprenører og leverandører: Miljøteknisk undersøkelse: NGI - Graving: Anlegg Øst - Spunt- og pelearbeider: Kynningsrud Fundamentering - Forskalingssystemer: Doka Forskalingssystemer - Bubbledekker: Bubbledeck Norway - Stålkonstruksjoner: Aldersjøen - Prefab trapper: Con-Form - Trapper og rekkverk: Burmeister - Blikkenslager: Franke Onsrud Blikkenslageri - Glass og fasader: Profilteam - Trevinduer: H-vindu Magnor - Porter: Crawford Norge - Flisarbeider: Ole K. Karlsen MPF - Mont. og lev. av himlinger: Bygg og Akustikmontage - Tømrer: ATESA - Taktekker: Hesselbergtak - Maler: Malermester Buer - Rørlegger og sprinkling: Aug. Larsen - Ventilasjon: Bjerke Ventilasjon - Elektro: Abildsø Elektriske - Lås og beslag: Eiendomssikring - Branntetting: Oslo Brannsikring - Stillaser: SBI - Byggevarer: Optimera Proff

Ved Breivollveien på Alnabru i Oslo har OKK Entreprenør AS ført opp et bygg med bilforetning og bilverksted for Breivollveien 31 AS, eid av Egil Stenshagen.

Fra Breivollveien kan forbikjørende fra juni se BMWer, Volvoer og brukte biler utstilt i tre etasjer.

Kompensert fundamentering

Prosjektleder Gisle Ranheimsæter i OKK Entreprenør forteller at tomten er på cirka 11 mål inkludert parkeringsarealene. - Huset er fundamentert med prinsippet direkte fundamentering. Grunnen består av bløt leire og det har vært nødvendig med kompensert fundamentering. Vi har gravd ut cirka 12.000 kubikkmeter med leiremasser og fylt tilbake cirka 4.000 kubikkmeter med løs-leca under den bærende platen.
Bygget er på 9.500 kvadratmeter og har en totalpris på cirka 140 millioner kroner eks mva. Tiltakshaver er Breivollvn 31 AS. O M Sandvik & CO er hovedarkitekt, mens 123 Sivilarkitekter har tegnet Jet bensinstasjonen i første etasje.
OKK Entreprenør har ført bygget opp i totalentreprise. Prosjektet har vært et samarbeidsprosjekt mellom Byggherren og OKK E, med en incitamentsavtale. Byggestart var i desember 2006. Bygget skal tas i bruk i juni i år.
Sett ovenfra er bygget avlangt med en stor buet fasade mot Breivollveien. Bærende konstruksjon er i plasstøpt betong. Det er brukt bubbledeck som etasjeskillere. Taket er flatt og har papptekking.
Mot Breivollveien har bygget en stor fasettert, buet glassfasade. De andre sidene har plate-kledde bindingsverksvegger. Det er brukt fliser på gulvene. Veggene er dels gipsvegger og dels malte betongflater. I første etasje er det bilverksted. I de tre andre etasjene er det utstilling av nye og brukte biler.

Høyspentlinje

Ranheimsæter sier at byggingen medførte flere utfordringer. - Tomten var krevende. Det er ikke enkelt å grave i så bløte masser som vi hadde her. Vi spuntet tomten. Det var også krevende å bygge så tett inntil en høyspentlinje som vi gjorde her. Det har stått vakter fra Statnett her under hele byggingen. I visse perioder ble strømmen slått av for å kunne gjennomføre byggearbeidene på en forsvarlig og fornuftig måte. Mobilkranene ble plassert slik at de ikke kunne komme borti ledningene.
Geir Syversen i Hjellnes Consult forteller at det vært viktig å ha et korrekt dimensjonert jordingsanlegg på den siden av bygget som vender mot høyspentlinjen. - Uten det er det stor fare for at man kan få overslag, det vil si støt, ved berøring av ledende deler i og utenpå bygget. Siden det er en aluminiumsbelagt fasade på den delen av bygget som vender mot høyspentlinjen var det svært viktig at denne ble korrekt jordet. Det er utført ved at det er trukket jordledere på hele aluminiumsfasaden og tilkoblet et skinnesystem som er direkte ført ned til jord på flere forskjellige steder.
Av spesielle løsninger i bygget nevner Ranheimsæter en innvendig kjørerampe hvor bilene kan kjøre opp i etasjene.
Sivilarkitekt Ola Mørk Sandvik i O M Sandvik Arkitekter sier at hans utfordringer som arkitekt lå i at dette var en trang tomt med veier på to sider. - Bygget har fasong etter tomten og fasader mot Breivollveien og E 18, noe som gir en spesiell og god eksponering for bilene.

83 prosent avfallssortering

Under byggingen ble det praktisert rent bygg. Ranheimsæter sier at HMS var meget viktig i byggeprosessen. - Vi praktiserte sikker jobbanalyse før farlige arbeidsoperasjoner. Sorteringsgraden for byggavfall i dette prosjektet er per dags dato 83 prosent.

Bygget har elektrisk oppvarming. I de tre etasjene med salgsutstillinger blir det effektbelysning. Bilene vil være godt synlige fra utsiden både dag og natt. Luftkvaliteten ivaretas med balansert ventilasjon med varmegjenvinning. Bygget er fullsprinklet. Innbruddssikkerhet er ivaretatt med adgangskontroll, skallsikring og alarmanlegg. Fasadene er tilnærmet vedlikeholdsfrie. Det er selvvaskende glass i glassfasaden. Utenfor bygget er det cirka 100 parkeringsplasser.
Ranheimsæter sier at OKK Entreprenør har utviklet kompetansen sin gjennom dette prosjektet. - Vi har fått verdifull erfaring i bruk av bubbledeck, i bygging nær høyspentlinjer og i kompensert fundamentering.

Tekst: Ole Harald Dale. Foto: Trond Joelson


Flere prosjekter