Trafikantbetaling på nye E6

Utvidelsen av E6 mellom Gardermoen og Kolomoen skal delvis finansieres med bompenger. Dette er den første strekningen i landet hvor trafikantene betaler etter hvor stor del av strekningen de kjører. 

Det skal opp seks bomstasjoner som blir satt i drift etter hvert som delstrekningene blir åpnet.

- Med seks bomstasjoner, vil trafikantene på E6 mellom Gardermoen og Kolomoen betale etter hvor langt de kjører på den nye firefelts vegen. Kjører en trafikant hele strekningen, vil bompengesatsen ligge på cirka 90 kroner en veg. Men jo kortere del av strekningen en trafikant kjører, jo mindre betaler vedkommende i bompenger. Når Stortinget har bestemt at utvidelsen delvis skal finansieres med bompenger, oppfatter vi dette systemet som en rettferdig måte å betale bompenger på, forteller Taale Stensbye, fungerende prosjektleder i Statens vegvesen for utvidelsen av E6 fra Gardermoen til Kolomoen.

AutoPass
Det er bomstasjoner av typen AutoPASS som settes i drift på E6 mellom Gardermoen og Kolomoen. Dette er ubetjente bomstasjoner, hvor trafikantene i tillegg ikke kan betale med mynt.

– Bomstasjonene fungerer slik at skiltene på trafikantenes kjøretøy blir fotografert både foran og bak ved passering. Trafikanter med AutoPASS avtale betaler inn et beløp som de blir trukket av hver gang de passerer en av bomstasjonene. Da det begynner å bli lite penger igjen på det innbetalte beløpet, vil trafikanten få tilsendt en faktura hvor vedkommende har muligheten til å betale inn et nytt beløp på sin avtale. Trafikanter uten AutoPASS avtale, vil få en faktura i posten etter passering ved en eller flere bomstasjoner. De med AutoPass-brikke får 10 prosent rabatt, forklarer Stensbye.

De første bomstasjonene
- De automatiske betalingsstasjonene settes i drift etter hvert som de ulike strekningene blir åpnet, fordi det er viktig å komme i gang med nedbetalingen av vegen. Skulle vi ventet med å begynne nedbetalingen til hele strekningen fra Gardermoen til Kolomoen var ferdig utbygd, ville det medført ekstra renter på nær 150 millioner kroner i året, fortsetter Taale Stensbye.

I begynnelsen av april 2008 undertegnet Statens vegvesen en avtale med trøndelagsfirmaet Q free om levering av de to første bomstasjonene på strekningen fra Gardermoen til Kolomoen. Disse to stasjonene settes i drift høsten 2009, da delstrekningene fra Hovinmoen til Dal og fra Skaberud til Kolomoen åpner. På strekningen Hovinmoen-Dal vil bomstasjonen stå ved Hovinmoen, mens bomstasjonen på strekningen Skaberud-Kolomoen vil stå ved Evenrud nord for Tangen vegkryss.

De øvrige fire bomstasjonene settes i drift etter hvert som delstrekningene blir åpnet. Etter planen skal E6 fra Dal til Minnesund åpne som en firefelts veg i 2011, mens strekningen fra Minnesund til Skaberud etter planen vil åpne som en firefelts veg i 2013. Det vil komme opp totalt fire bomstasjoner på strekningene Dal-Minnesund og Minnesund-Skaberud.

Bomstasjoner i 19 år
Bomstasjonene som settes i drift på de ulike delstrekningene vil være i drift i 15 år. Ettersom bomstasjonene settes i drift til ulik tid, vil det være kreves inn bompenger mellom Gardermoen og Kolomoen i totalt 19 år.

– Nylige beregninger viser at trafikantene må betale 90 kroner en veg for å kjøre mellom Gardermoen og Kolomoen. Det koster imidlertid kun 90 kroner å kjøre strekningen i de 11 årene hvor alle bomstasjonene på strekningen er i drift. Dette gjør at det blir en gradvis opptrapping mot 90 kroner i bompenger, i tillegg til en nedtrapping fra 90 kroner etter hvert som bomstasjonene blir tatt ut av drift, forteller Taale Stensbye.