Fastlegen på topp, Nav får stryk

Fastlegen er de fleste tilfreds med, mens velferdsetaten Nav får stryk. Det viser årets undersøkelse av seks utvalgte, offentlige tjenester fra Norsk kundebarometer ved Handelshøyskolen BI. 

Forskningsprosjektet Norsk kundebarometer ved Handelshøyskolen BI begynte i 2007 å måle brukertilfredsheten for seks utvalgte offentlige tjenester: ligningskontorene (skatteetaten), fastlegen, renovasjon, Lånekassen, Nav og trafikkstasjonen.

– Vi er langt unna målet om å ha verdens beste offentlige sektor, konstaterte professor Tor Wallin Andreassen ved Handelshøyskolen BI da han onsdag presenterte årets resultater på en pressekonferanse.

Norsk kundebarometer ved BI har i 2008 intervjuet 611 brukere av seks utvalgte offentlige tjenester. Det er bare personer som selv har benyttet den aktuelle tjenesten i løpet av det siste året som er intervjuet.