Vil ha 3,7 mrd til riksveiene på Østlandet

I Statens vegvesen Region øst sitt forslag til statsbudsjett for 2004 vil de sette av 2,4 mrd kroner til investeringer og 1,3 mrd til trafikktilsyn, drift og vedlikehold.

Budsjettforslaget legges nå fram til fylkespolitisk behandling og skal vedtas i høst. - Budsjettforslag setter fokus på trafikksikkerhet og prioriterte prosjekter. Forslaget legger opp til nøkternhet på investeringssiden for veinettet i regionen. Når det gjelder drift- og vedlikehold blir 2004 et år med stramme økonomiske rammer, sier Taale Stensbye, fungerende regionvegsjef i Statens vegvesen Region øst. Statens vegvesen Region øst omfatter Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark og Oppland og ble etablert ved sist årsskifte som en følge av omorganisering av Statens vegvesen. - Vi ser allerede nye muligheter og klare fordeler i å kunne planlegge og løse oppgaver i en regional sammenheng. Vårt effektiviseringsarbeid med fokus på bemanningsreduksjon, konkurranseutsetting og ulike effektiviseringstiltak vil gi mer penger på vei. Men samtidig er det riktig å erkjenne at omstillingsprosessen, fra en fylkesforankret til en regionbaseret organisasjon, trenger tid og krever ressurser. Kostnadsfordelene ved den nye organisasjonsstruktur forventes for alvor å gi effekt først fra 2005 og utover, sier Stensbye. Investeringer Investeringsforslagene legger opp til en stor aktivitet på E6 og E18 i Østfold, rv 4 i Oppland og fullføring av E6-arbeidene mellom Klemetsrud og Asurtjern i Oslo og Akershus. I tillegg fortsetter planleggingen av de store prosjektene i Oslo-området. De viktigste prosjektene i budsjettforslaget er: - E6 Åsgård Halmstad (Østfold) starter opp med tanke på fullføring i 2005: 180 mill. kr (hvorav 100 mill. er bompenger) - E6 Halmstad Patterød (Østfold) gjøres ferdig i 2004: 120 mill. kr (hvorav 40 mill. er bompenger) - E18 Sekkelsten Krosby (Østfold) skal fortsette i 2004: 130 mill. kr (alt er bompenger) - E6 Klemetsrud Asurtjern (Oslo/Akershus) skal fullføres i 2004: 270 mill. kr. - Rv 4 Hunndalen Reinsvoll (Oppland) skal bygges dersom Oppland fylkesting og Stortinget gir sin tilslutning til det foreslåtte finansieringsopplegg. Antatt bevilgning er 180 mill. kr. - E18 Bjørvika (Oslo) foreslås bevilget 50 mill. kr. til byggeplanlegging og forberedende arbeider i 2004. Planlagt byggestart i 2005. - Rv 150 Ulven Sinsen (Oslo) er tiltenkt 85 mill. kr. til byggeplaner, grunnerverv og kabelomlegging. Planlagt byggestart i 2005. - E16 Wøyen Bjørum (Akershus) får 30 mill. kr. til byggeplaner og grunnerverv. Planlagt byggestart i 2005. Penger på vei Med de budsjettrammene som er foreslått ser 2004 blir det stramme rammer når det gjelder drift og vedlikehold av riksveiene. - Vi ser en begynnende nedbrytning som på lang sikt kan spise opp de verdier som ligger i dagens veinett. Det er derfor disse områdene som er prioritert dersom det skulle bli noe romsligere rammer neste år, sier Taale Stensbye. - Det er i 2005 vi vil høste de første fruktene av den konkurranseutsettingen av drifts- og vedlikeholdsoppgavene som nå er satt i verk. Mer konkurranse om oppgavene er forutsatt å gi lavere pris og dermed mer penger på vei noe som vil komme trafikantene til gode, legger regionvegsjefen til. Høye trafikksikkerhetsmål Statens vegvesen har meget høye mål for bedring av trafikksikkerheten på veiene. Med de økonomiske rammer som ligger i forslaget, vil det være mulig å oppnå betydelig færre skadde og drepte. - 2004 er det tredje året i en planperiode der det er forutsatt omtrent en fordobling av innsatsen i trafikksikkerhetstiltak rettet mot trafikanter og kjøretøyer. Denne innsatsøkningen kommer blant annet som en følge av effektiviseringen av Vegvesenets virksomhet. Vi vil i region øst særlig satse på tiltak for å øke bilbeltebruken, mer kjøretrening for førerkortkandidater og mer teknisk kontroll av tunge kjøretøyer, sier Taale Stensbye fungerende regionvegsjef i Statens vegvesen Region øst.