E6 Gardermoen-Moelv på høring

Statens vegvesen har utredet konsekvensene for utvidelse av dagens E6 fra to til fire felt på strekningen Gardermoen-Moelv. Nå legges konsekvensutredningen ut til offentlig ettersyn.

- Som tiltakshaver anbefaler vi at videre planlegging starter opp. Tiltaket vil gi økt trafikksikkerhet, økt kapasitet og positive ringvirkninger for regionene. Konsekvensutredningen har også avdekket at en utvidelse av E6 vil føre til noen negative konsekvenser for miljøet og naturressursene. Dette er utfordringer vi skal gripe fatt i gjennom det videre planarbeidet, sier prosjektleder Kristin Vitsø Bjørnstad i Statens vegvesen Region øst. Offentlig ettersyn Konsekvensutredningen vil ligge ute til offentlig ettersyn i perioden 10. april - 20. juni 2003. Alle kan komme med uttalelser til konsekvensutredningen, men uttalelsene bør knyttes til om utredningsplikten i henhold til utredningsprogrammet er oppfylt. Formålet med konsekvensutredninger er blant annet å synliggjøre om tiltaket har vesentlige konsekvenser for miljø, naturressurser og samfunn. Videre er det viktig å sikre at dette blir tatt i betraktning under planleggingen av tiltaket og når det tas stilling til om, og eventuelt på hvilke vilkår, tiltaket kan gjennomføres. Konsekvensutredningen er sammenfattet i en hovedrapport, og det er lagt vekt på at utredningen skal være på et overordnet og beslutningsrelevant nivå. Hovedrapporten bygger på delutredninger for en rekke enkelttema og på Fylkesdelplan for transportkorridoren Gardermoen-Mjøsbyene. Anbefalingen Statens vegvesen Region øst har, som tiltakshaver, kommet med følgende anbefaling: Konsekvensutredningen viser at utvidelse av E6 til firefelts veg med midtdeler er et samfunnsøkonomisk lønnsomt tiltak. Tiltaket vil gi: Økt trafikksikkerhet, spesielt en reduksjon i de mange alvorlige møteulykkene Økt kapasitet og en sikrere og mer forutsigbar framkommelighet Positive ringvirkninger i forhold til regional utvikling Konsekvensutredningen viser også at tiltaket vil medføre noen negative konsekvenser for miljø- og naturressurser. De største utfordringene er knyttet til Åkersvika, landskapet fra Minnesund til Tangen og enkelte kulturmiljøer som ligger nær dagens E6. For å redusere de negative konsekvensene er det i rapporten beskrevet mulige avbøtende tiltak. Disse vil bli vurdert og konkretisert i det videre planarbeidet. Tiltakshaver anser utredningsplikten i henhold til utredningsprogrammet som oppfylt, og anbefaler at videre planlegging startes opp.