Ministeren bommer

Her bommer Samferdselsministeren fullstendig på ballen - sakens kjerne er nettopp ikke et ønske om generelt frislipp for strikkhopp fra vegbroer.  

For å sette ting litt i perspektiv: Det finnes i følge offisiell statistikk ca. 16200 broer her i landet, hvorav ca. 6000 er kommunale/private. Dette betyr at mer enn 10000 broer ligger under Statens vegvesens regime. Nå er det jo langt fra alle disse som egner seg til strikkhopping, men at vegmyndighetene ikke skal kunne gi oss tilgang til én eneste av disse er jo hinsides enhver fornuft. Det er dessuten tvers gjennom god miljøpolitikk å bruke egnede eksisterende konstruksjoner til strikkhopping framfor å enten bygge nytt, eller å benytte forurensende og støyende mobilkraner.

Dessverre for alle som ønsker å erfare en av de tryggeste og lettest tilgjengelige adrenalinopplevelsene som er funnet opp - og selvfølgelig også for alle turistene som nå og i framtiden vil komme til Norge med samme motivasjon - bruker vegmyndighetene eierrådigheten til broene for å stoppe tiltaket. Vi har altså i praksis en situasjon hvor regjeringen med den ene hånden skal bruke flere hundretalls millioner for å utvikle Norge som et fremtidig turistmål - der konklusjonen til Handels- og næringsminister Dag Terje Andersen er at turistene er stadig mer krevende mht. opplevelse - og med den andre hånden gjør brutalt slutt på vår drøm om å få tilby nettopp dette fra en suverent velegnet installasjon - uten at det skal koste staten en krone!

For oss er det en selvfølge at en bærekraftig turistsatsing må inneholde muligheter for etableringer også utenfor den tradisjonelle "boksen". I alle fall når forutsetningene er så åpenbart til stede som her. 

Petter Kvalsvik, Midnight Sun Bungee Team