Tunnelkontrakt til Skanska

Det er entreprenørfirmaet Skanska Norge as som skal bygge Haukabøtunnelen og Nakketunnelen på riksveg 662 Haukabøen i Molde. 

Fredag 9. mai kl 1100 skrev regionvegsjef Berit Brendskag Lied og Lars Olav Solbakken i Skanska Norge as under kontrakten.

Skanska Norge as skal utføre det aller meste av arbeidet i de to tunnelene. I tillegg til selve tunneldrivinga skal de bygge de fire portalene, utføre vann og frostsikring og bygge opp kjørebanene i tunnelen. De skal også bygge ca 400 meter tilførselsveger. Elektroarbeidet blir en egen entreprise, som etter planen skal lyses ut i løpet av sommeren 2008.

- Tunnelarbeidet starter i månedsskiftet mai/juni. Vi starter opp med den 275 meter lange Nakketunnelen. Driveretningen på denne tunnelen blir fra Djupdalen mot Haukabødalen. Den 850 meter lange Haukabøtunnelen skal drives fra vest med gjennomslag i Haukabødalen, sier prosjektleder Halgeir Brudeseth.

Begge tunnelene skal etter planen være ferdig drevet og sikret i midten av januar 2009.

Arbeidet med de fire forskjæringene utføres av entreprenørfirmaet Molde Pukkverk as, og de har frist til 1. juni for å ferdigstille arbeidet.

Både for vegen i Djupdalen og ny bru over Haukabøelva pågår det nå prosjektering. Bruentreprisen utlyses i løpet av sommeren, med oppstart høsten 2008, mens vegentreprisen lyses ut ved årsskiftet 2008/2009 med oppstart vinteren 2009.

Riksveg 662 Haukabøen åpnes for trafikk sommeren 2009 og har nå et kostnadsoverslag på 151 mill 2008-kroner. Dette er en kostnadsøkning på 9 prosent i forhold til det opprinnelige kostnadsoverslaget som var på 125 mill 2006-kroner.