Svak nedgang i KPI

KPI sank med 0,1 prosent fra mars til april 2008. Nedgangen skyldtes i hovedsak lavere elektrisitetspriser. 

KPI-JAE økte i samme periode med 0,3 prosent. Fra april 2007 til april 2008 steg KPI med 3,1 prosent, mens KPI-JAE økte med 2,4 prosent.

Konsumprisindeksen (KPI) var 121,9 (1998=100) i april 2008 mot 118,2 i samme måned i fjor. Dette tilsvarte en tolvmånedersvekst på 3,1 prosent, ned 0,1 prosentpoeng fra mars. Konsumprisindeksen justert for avgifter og uten energivarer (KPI-JAE) steg 2,4 prosent fra april 2007 til april 2008, opp 0,3 prosentpoeng fra mars.

Fortsatt fall i elektrisitetsprisene
KPI falt med 0,1 prosent fra mars til april 2008. Det var et prisfall på 6,7 prosent samlet for elektrisitet inkludert nettleie som bidro mest til å trekke KPI ned. Fra mars til april steg prisen for spotkontrakter for leveranser til husholdninger kraftig, men dette ble mer enn oppveid av nedgangen i standard variabel kontrakter. Lavere priser på flyreiser medvirket også til nedgangen i den totale KPI. Flyprisene gikk ned etter kraftig prisoppgang i mars i forbindelse med påsken.

Prisene på matvarer og alkoholfrie drikkevarer steg med 0,9 prosent. Det var særlig prisoppgang på kaffe samt sesongmessig prisøkning på visse friske frukter og grønnsaker. Andre faktorer som bidro til å trekke KPI opp var prisene på klær og skotøy som samlet steg med 1,9 prosent, samt vedlikehold og reparasjon av bolig som økte med 1,5 prosent. Prisene på bøker gikk også opp etter Mammutsalget i mars.

Prisoppgang på matvarer siste tolv måneder
KPI steg med 3,1 prosent fra april 2007 til april 2008. Prisene på elektrisitet lå 14,6 prosent høyere i april 2008 enn på samme tid i fjor, og var den viktigste faktoren bak den totale prisveksten. En annen viktig bidragsyter var matvarer med en tolvmånedersvekst på 4,5 prosent. Særlig ble det registrert prisoppgang på meieriprodukter, oljer og fett samt brød og kornprodukter.

Andre konsumgrupper som bidro til den totale prisveksten er drift og vedlikehold av transportmidler som steg med 7,1 prosent. I denne gruppen inngår drivstoff og smøremidler med en prisøkning på 7,9 prosent. Prisene på vedlikehold og reparasjon av bolig samt tjenester knyttet til fritid og kultur, steg med henholdsvis 6,3 og 5,4 prosent.

Konsumgrupper som bidro til å dempe tolvmånedersveksten var audiovisuelt utstyr og klær som hadde et prisfall på henholdsvis 8,1 og 4,1 prosent.