- Gjør byggekontraktene fritt tilgjengelig

Forbrukerrådet og Byggenæringens landsforening krever at standardkontraktene for byggearbeider gjøres fritt tilgjengelig for forbrukere og håndverkerne. I dag må forbrukerne betale for disse kontraktene.

- Tilgjengelige kontrakter vil dempe konfliktnivået i markedet. Dette er underdirektør Roger Helde i Forbrukerrådet og næringspolitisk direktør Audun Lågøyr i Byggenæringens landsforening enige om.

Forbrukerrådet mottar over 5000 henvendelser årlig fra forbrukere i forbindelse med bygge- og oppussingsarbeider. En undersøkelse Forbrukerrådet gjennomførte i 2006 basert på henvendelsene til Forbrukerrådet, viste at halvparten av tvistene gjaldt pris, tidspunkt for ferdigstillelse og materialvalg.

- Ved å bruke kontrakt unngår man diskusjoner og tvister på disse punktene, sier Roger Helde.

Utfordrer myndighetene
Undersøkelser Forbrukerrådet har gjennomført blant landets meglerhus, viser at standardkontraktene blir lite brukt. Nå krever Forbrukerrådet og Byggenæringens landsforening at kontraktene frikjøpes og gjøres lett tilgjengelige for både for forbrukere og håndverkere.

- Dette vil både sikre forbrukerens rettigheter i henhold til hva som er avtalt og øke bransjens omdømme. Håndverkeren kan bruke sin arbeidsdag på å utføre et faglig godt håndverk og ikke på unødige diskusjoner og reklamasjoner vedrørende hva som er avtalt. Skriftlighet vil gi derfor også gi en samfunnsmessig gevinst gjennom økt produksjon, sier Audun Lågøyr.

Økt forbrukermakt
Forbrukerrådets informasjon på boligsidene på forbrukerportalen (forbrukerportalen.no/bolig) er et samarbeid med Byggekostnadsprogrammet, som har målsetting om å bedre kundekompetansen og ansvarliggjøre alle ledd i byggeprosessen.