Tilbudene skal kontrollregnes av Statens vegvesen region Sør før kontraktene tildeles. Mesta as leverte laveste tilbud i henholdsvis Numedal, Vestfold Øst, Setesdal og Mandal. Funksjonskontrakten i Vest-Telemark ser ut til å gå til et annet selskap. - Ettersom dette var den første konkurransen innen drift og vedlikehold av vei i Norge, hadde vi regnet med et stort prismessig sprik mellom tilbyderne. Tilbudene varierte også kraftig. Anbudsåpningen viser at vi i Mandal lå kun to promille under nærmeste konkurrent, mens vi i Vest-Telemark lå 29 prosent over det laveste anbudet, sier regiondirektør Kjell Inge Davik i Mesta as. Han mener Mesta as sin inngående kunnskap og erfaring innen veivedlikehold har vært utslagsgivende. - Mesta as har vedlikeholdt og driftet veinettet i årtier. Slik sett har vi gode forutsetninger til å beregne ressursbruken som skal til for å løse oppgavene. I våre anbudsberegninger er det lagt til grunn at vi skal ha markedsmessige marginer på kontraktene vi skal altså tjene penger på dem, sier Kjell Inge Davik.
- Nøkkelord
- Import