- Bygg de lønnsomme veiene først

De vei- og jernbanestrekningene som lønner seg mest må bygges ut først, mener Næringslivets Hovedorganisasjon. 

Samferdselsprosjekter må prioriteres etter samfunnsøkonomisk lønnsomhet, mener NHO. I sin høringsuttalelse til transportetatenes forslag til ny Nasjonal Transportplan, legger NHO vekt på at i valg av utbyggingsrekkefølge bør det satses på større infrastrukturinvesteringer i stamveinettet med påvist samfunnsøkonomisk nytte og positive regionale ringvirkninger.

- Dette vil sikre bedre fremkommelighet og bidra til å styrke konkurransekraften i norsk næringsliv. Den årlige investeringsrammen til stamveinettet bør økes fra 2,7 milliarder kroner til 5,4 milliarder kroner.

NHO vil dessuten at Regjeringen synliggjør en økonomisk ramme for tilknytningsveier. Dette vil synliggjøre at stamveitilknytning til viktige logistikknutepunkter er et prioritert satsingsområde.

Også koblingen mellom infrastrukturutvikling og næringslivets behov for transporter, ønsker NHO synliggjort i større grad enn det forslaget gjør, gjennom et eget kapittel, skriver de i en pressemelding.

- En bedre kobling vil bidra til å gi den endelige transportplan en tydeligere næringsdimensjon og på samme tid gi de faktiske investeringene en større nytteverdi.

- Slik planforslaget foreligger, fokuseres det i for liten grad på næringslivets konkurranseevne og transportbehov. NHO mener departementet i den endelige stortingsmeldingen i større grad bør drøfte og utforme tiltak som bidrar til vekst og verdiskaping i norsk næringsliv, heter det i høringsuttalelsen, som er signert Petter Haas Brubakk, direktør for næringspolitikk i NHO.

NHO ønsker også økt bruk av OPS – offentlig privat samarbeid. Det vil bidra til å sikre en forsering og rasjonell gjennomføring av infrastrukturtiltak. Det bør på dette grunnlag igangsettes flere OPS-prosjekter for vei – og vurderes også på jernbaneområdet, mener NHO.