Designrevolusjon til Norge

Verdens designelite er samlet i Oslo på den aller første konferansen om inkluderende design og innovasjon noensinne i Norge. 

150 deltakere fra inn- og utland er med på konferansen "Innovation through Inclusive Design", samt 11 foredragsholdere som alle er blant de fremste i verden på inkluderende design. Konferansen blir arrangert av Norsk Designråd 5. og 6. mai på DogA-senteret i Oslo.

- Dette er den absolutte designeliten. De har vært foregangsfigurer for inkluderende design i en årrekke, og vi er veldig stolte over å ha fått dem alle hit til Norge, sier Onny Eikhaug, som er programansvarlig for Design for alle. Norsk Designråd har jobbet med inkluderende design i en årrekke, og Eikhaug er glad for at temaet får stadig mer oppmerksomhet i Norge.

Designere i faresonen
Den første dagen bød på innlegg fra blant andre designutviklingssjef for Toyota, Akihiro Nagaya, samt Jeremy Myerson, leder for Helen Hamlyn Centre ved Royal College of Art i London. Sistnevnte brukte sitt innlegg til å påpeke utfordringene vestlige designere står overfor i møtet med globaliseringen.

- Arbeid med design og innovasjon deles gjerne inn i tre faser; Forståelse av behov, utforming av en løsning og implementeringen av denne løsningen. Stadig mer av utformingen og utføringen settes nå ut til billige og store produsentmiljøer i Kina, India og andre asiatiske land. Dette er en utfordring vestlige designere må møte for å ikke bli utkonkurrert, sa Myerson.

Løsningen ligger i å konsentrere seg om designarbeidets første - og viktigste - fase, nemlig innsikten. Å forstå vestlige forbrukeres behov er nemlig noe som fremdeles må gjøres lokalt og nasjonalt, og inkluderende design er et sentralt verktøy for å oppnå denne brede kundeforståelsen.

Røde og blå hav
- Ved å kaste alle tradisjonelle forestillinger om hvem kunden er og hva han eller hun vil ha på båten, kan man finne fram til markedsmuligheter som man tidligere ikke en gang visste fantes, fortalte Myerson.

Han deler markeder inn i to klasser; røde hav og blå hav. De røde havene er fulle av lignende produkter, og aggressive prishaier slåss om å nå først fram til skeptiske kunder. De blå havene er derimot nærmest frie for konkurranse og prisjag, og kundene står i kø for å få fylt et behov som de ikke får dekket andre steder.

Myerson trakk fram flere eksempler, blant annet telefonen BT Big Button Phone. Opprinnelig ble denne laget for å kunne brukes av svaksynte og folk med nedsatte motoriske ferdigheter, men produsenten oppdaget fort at de store tastene var like populære også blant andre kundegrupper. I dag er telefonen blant de mest solgte i Storbritannia, og så langt har ingen klaget over at knappene er for store.

Ingen er gjennomsnittlig
- Tradisjonelt har alle produkter og tjenester blitt designet for å bli brukt av mannen i gata, altså gjennomsnittsforbrukeren. Det har tatt mange tiår å innse at folk flest slett ikke er gjennomsnittlige. De er høyere eller lavere enn snittet, de er eldre eller yngre enn snittet, de er venstrehendte, ramset Myerson opp. - Derfor er det ikke overraskende at bare 13 prosent av USAs befolkning oppgir at de synes teknologiske produkter er enkle å bruke.

Den kjente britiske professoren brukte også anledningen til å rose den norske møbelprodusenten Stokke. - Balans-stolen er et klassisk eksempel på hvordan man kan gjøre et spesialprodukt, i dette tilfellet en stol for folk med dårlig rygg, om til et produkt som alle kan bruke og ha glede av, påpekte han.

Nye lover på trappene
I nye lovforslag fra regjeringen foreslås det blant annet at alle nye bygninger og transportmidler i Norge skal utformes slik at de kan brukes av alle. Onny Eikhaug i Norsk Designråd mener at alle løsninger bør være laget for mangfoldet, og påpeker at inkluderende design ikke nødvendigvis handler om rettigheter og krav.

- For produsenter og leverandører handler det i bunn og grunn om å styrke konkurransekraften med innovative og brukervennlige produkter. Det gjelder å forstå at det som er viktig for noen, faktisk er bra for alle! Det finnes ingen mobiltelefon som er for enkel å forstå, uansett om du er 20 eller 80. Det finnes ingen bildør som er for lett å åpne, enten du er revmatiker eller frisk, påpeker hun.

Kan få stort forsprang
Det åpner seg helt nye muligheter og et større marked dersom man bruker inkluderende design som et verktøy for nyskaping, mener hun. Men for å komme dit må vi ifølge Eikhaug først kvitte oss med en teknologidrevet tenkemåte. Det er teknologien som skal tilpasse seg mennesket, ikke omvendt.

Eikhaug forteller at bruken av inkluderende design fremdeles er lav i store deler av verden, og at norske bedrifter derfor har en gyllen sjanse til å skaffe seg et fortrinn ved å satse på brukerfokusert designutvikling.

- I konkurranse mot bedrifter fra lavkostland som Kina trenger både norske og europeiske bedrifter all den hjelpen de kan få. De som fremstiller nyskapende produkter og tjenester som kan brukes av mange ulike kundegrupper, vil være mindre sårbare. En annen ting er at brukerdrevet innovasjon ofte koster mindre enn teknologidrevet innovasjon, fordi investeringene er lavere, sier Eikhaug.