Selmer Skanska fikk OPS-jobben

Mandag ble det første OPS-prosjektet i samferdselssektoren i Norge formalisert. Vegdirektoratet har nå skrevet kontrakt med Orkdalsvegen AS om å bygge, drifte og vedlikeholde veistrekningen fra Klett til Bårdshaug sør for Trondheim.

Veistrekningen er totalt 27 kilometer lang og kontraktsbeløpet er på ca. 1,45 milliarder kroner. Kontraktsperioden er 25 år. På det meste vil 400 personer være i aktivitet på anlegget. Selve veistrekningen består av 22 kilometer ny vei og 5 kilometer eksisterende vei som skal utbedres. I strekningen inngår også 10 kilometer tunnel og totalt 12 broer. Den lengste broen er 240 meter lang. Orkdalsvegen AS er et selskap som eies av Skanska BOT og Laing Roads Ltd. Selmer Skanska er utførende entreprenør i prosjektet. Skanska BOT og Laing Roads Ltd. investerer ca. 65 millioner kroner hver i prosjektet. I tillegg finansieres prosjektet via lån fra Svenska Handelsbanken, Nordea, LB Kiel og Nordiske Investeringsbanken. Sikkerhet i fokus Det er staten som gjennom Vegdirektoratet betaler for prosjektet. For å ta vare på sikkerheten har Vegdirektoratet i tillegg lagt inn en bonusordning som gir økonomisk uttelling om antall ulykker på strekningen reduseres. Det er satt opp bompengestasjoner på veistrekningen som administreres av et offentlig bompengeselskap. Bompengene bidrar til betalingen for prosjektet. - Å gjennomføre dette OPS-prosjektet blir en spennende oppgave for Selmer Skanska. OPS er en fremtidsrettet måte å gjennomføre veiprosjekter på, og det er gledelig at vi får være den første entreprenøren i Norge til å prøve ut dette. Selmer Skanska har i dette prosjektet hatt nytte av å tilhøre et internasjonalt nettverk med god erfaring fra tilsvarende prosjekter i andre land. OPS er et marked Selmer Skanska satser på fremover, sier adm.dir. Petter Eiken.