Redusert framdrift i Atlanterhavstunnelen

Svakhetssoner, dårlig fjell og vanninntrenging har ført til redusert framdrift på Averøy-sida. Derimot er drifta på Kristiansund-sida god. Her er fjellet godt å jobb og framdrifta god, melder vegvesen.no.

I et intervju med Tidens Krav i Kristiansund bekrefter prosjektleder Halgeir Brudeseth at framdrifta ikke har vært så god som planlagt etter raset på stuff Averøy i slutten av februar. På Averøysiden har det faktisk vært stopp i arbeidet i to måneder. Dette betyr økte kostnader i millionklassen for prosjektet.

- Vi visste om denne svakhetssonen, men raset kom overraskende. I ettertid har fjellet vist seg å være dårligere enn forventet. Samtidig var også vanninntrengningen stor i dette området. Etter raset, da mellom 100 og 200 kubikkmeter fjell løsnet, har vi arbeidet med å stabilisere og sikre svakhetssonen. Det er satt inn fjellbolter og stag, og vi har støpt betonghvelv på og ved rasstedet. Vi må trolig foreta ekstra sikring og utstøping også i andre svakhetssoner, forteller Brudeseth.

I de to siste ukene er det drevet 156,1 meter på Kristiansund-siden. Det betyr at det er drevet 2 270,1 meter på denne siden, mens det inntil stansen er drevet 2 387 meter på Averøysiden. Det betyr at det nå er drevet 4 657,1 meter av den totale lengden på 5 727 meter. Det gjenstår da 1 069,9 meter før gjennomslaget.